Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Nauczyciela możemy zachęcić do pracy tylko uśmiechem i dobrym słowem

24.09.2021

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Nauczyciela możemy zachęcić do pracy tylko uśmiechem i dobrym słowem

Fot. pixabay.com

Szkoły poszukują nauczycieli niemal wszystkich przedmiotów. Problem z zapełnieniem wakatów mają zarówno osiedlowe podstawówki, jak i renomowane licea. W samej Małopolsce jest blisko 700 aktywnych ogłoszeń o pracę. Tylko jednego dnia dodano ich ponad 50. Barbara Nowak, małopolska kurator oświaty nie widzi problemu. - Jakby było tak źle to bym słyszała - komentuje. Sprawę bagatelizuje również minister edukacji, a Rzecznik Praw Obywatelskich alarmuje: – Prawo do nauki jest zagrożone.

- W tym roku było wyjątkowo trudno - przyznaje Jolanta Gajęcka, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Krakowie, kiedy pytamy ją o braki kadrowe w jej podstawówce.

Już pod koniec czerwca szkoła zamieściła ogłoszenia na specjalnej kuratoryjnej platformie z ofertami pracy dla nauczycieli. W ten sposób dyrektorka “dwójki” chciała znaleźć nauczyciela fizyki, chemii, historii, języka polskiego i etyki, a także dwie osoby do pracy na świetlicy.
Nie udało się.

- Na fizykę nie miałam ani jednego chętnego. Do chemii zgłosiła się jedna pani, ale ostatecznie zrezygnowała. Jeśli chodzi o historię, to na rynku pojawiło się sporo osób, które mają uprawnienia pedagogiczne, ale nigdy nie pracowały w szkole, tylko na przykład w branży turystycznej, a pandemia skłoniła je do zmiany zawodu. Nie zdecydowałam się na takiego nauczyciela, bo to ryzykowne. Kolejna kandydatka zrezygnowała, bo dostała lepszą ofertę finansową ze szkoły prywatnej - mówi Jolanta Gajęcka.

Uśmiech i renoma to za mało

- Niestety dyrektorzy samorządowych szkół nie mają możliwości, by zaproponować nauczycielowi wyższe wynagrodzenie niż to wynikające z przepisów. Jedyne co możemy zaoferować to uśmiech, życzliwość, dobre słowo i pracę w miłej atmosferze - dodaje Jolanta Gajęcka.

Na to jednak zabrakło chętnych i dodatkowe godziny musieli wziąć na swoje barki nauczyciele już zatrudnieni w szkole.

- Przez to pracują oni dużo ponad swoje pensum, ale nie miałam wyjścia - mówi Gajęcka.

Podobny problem miał w tym roku Jacek Kaczor, dyrektor renomowanego I LO w Krakowie. Szukał nauczyciela informatyki i geografii. - Nikt się nie zgłosił. W końcu ubłagałem nauczyciela informatyki z sąsiedniej szkoły, by przychodził do nas na kilka godzin w tygodniu, co wiązało się niestety z koniecznością zmiany planów lekcji. Pozostałe zajęcia rozdzieliłem w ramach zastępstw- przyznaje Jacek Kaczor.

Jak zauważa dyrektor “Nowodworka”, on również - poza renomą szkoły - nie ma wiele do zaproponowania nauczycielom, by przyciągnąć ich do pracy w I LO. Krakowskie licea, które znalazły się w pierwszej setce najlepszych szkół w kraju otrzymują co prawda z budżetu miasta zwiększoną pulę środków na wypłatę dodatków motywacyjnych, ale: - To nadal nie są jakieś wielkie kwoty, bo mówimy o 1500 zł więcej miesięcznie do podziału na ponad 70 nauczycieli - mówi Jacek Kaczor.

Młodzi uciekają z zawodu

Nic dziwnego, że coraz więcej młodych nauczycieli ucieka ze szkół zanim - jak mówią - będzie za późno. Tak zrobił m.in. Marcin Świątkowski, polonista, który jeszcze do niedawna pracował w VI LO w Krakowie. Kiedy zrezygnował z pracy w szkole, w rozmowie z nami tłumaczył powody swojej decyzji: “W momencie, kiedy dostaje się 2200 zł na konto za mordowanie dzieciaków jakimiś głupotami, to jest to naprawdę kiepski dowcip”.

Przyznał też, że czarę goryczy przelały “występy ministra Czarnka”.

- Przede wszystkim zapowiedzi zwiększenia pensum przy zachowaniu takich samych zarobków. To jest absolutna kpina. Mając 18 godzin etatu, momentami ledwo wyrabiałem z robotą i nie zawsze byłem w stanie poświęcić tyle czasu uczniom indywidualnie, ile bym chciał, a co dopiero gdyby mi dowalili dodatkowe dwie godziny!

Ilu nauczycieli brakuje?

Z wyliczeń Związku Nauczycielstwa Polskiego wynika, że w całym kraju brakuje ok. 10 tys. nauczycieli. Na stronie małopolskiego kuratorium oświaty jest blisko 700 aktywnych ogłoszeń o pracę. Tylko wczoraj pojawiło się ponad 50 nowych. Poszukiwani są przede wszystkim nauczyciele języka angielskiego, polskiego, matematyki i nauczania początkowego. Rekordowo dużo, bo aż 120, jest ofert pracy dla nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Trzeba jednak zaznaczyć, że wiele z tych ofert to zastępstwa za kogoś kto jest na przykład na urlopie dla poratowania zdrowia. Wiele jest też takich, które oferują pracę na kilka godzin w tygodniu.

- A nauczyciele nie palą się do pracy na zastępstwo, bo to nie daje im stabilizacji zatrudnienia i utrudnia awans zawodowy, nie chcą też łatać etatów biegając po kilku szkołach - zauważa Jacek Kaczor.

Małopolska kurator: Nic nie wiem, żeby były braki

Barbara Nowak, małopolska kurator oświaty bagatelizuje problem. Pytana o szkolne wakaty na antenie Radia Kraków odparła:

- To niezrozumiała historia dzisiaj, opowiadanie, jak ciężko jest z pracą w szkole. Jakby było tak źle to bym słyszała. Sprawa jest porównywalna z ubiegłym rokiem. Nic nie wiem, żeby były braki i potrzeba zatrudniania nauczycieli. Od dawna są braki. Uczelnie pracują nad tym, żeby kierować oferty do studentów. Poradzimy sobie.

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele ministerstwa edukacji.

- Wrzesień to pierwszy miesiąc nowego roku szkolnego, stąd normalnym zjawiskiem jest ruch kadrowy, kiedy to dyrektorzy szkół dostosowują plany lekcji i ustalają organizację pracy w szkole. W bazach ofert pracy dla nauczycieli, prowadzonych przez kuratoria oświaty, obserwujemy zmieniającą się liczbę ogłoszeń o wolnych miejscach pracy, jednak co do zasady liczba ta utrzymuje się na tym samym poziomie, co w latach ubiegłych - zaznacza Anna Ostrowska, rzeczniczka prasowa MEiN.

- Warto podkreślić, - dodaje rzeczniczka - że w polskich szkołach mamy ok. 700 tys. etatów nauczycieli. Jednocześnie należy zaznaczyć, że liczba ogłoszeń w bazie prowadzonej przez kuratorów oświaty nie jest tożsama z liczbą wolnych pełnych etatów. Ogłoszenia o wolnych miejscach pracy zamieszczane są niezależnie od wymiaru proponowanego zatrudnienia, zatem w ogólnej liczbie ogłoszeń istotną część stanowią ogłoszenia dotyczące niepełnego wymiaru zatrudnienia.

RPO: prawo do nauki zagrożone

Problemem zainteresował się natomiast Rzecznik Praw Obywatelskich. W liście do ministra edukacji Marcin Wiącek napisał, że niedobór nauczycieli może powodować nieodwracalne szkody w poziomie wykształcenia uczniów i uczennic oraz negatywnie wpłynąć na realizację prawa do nauki.

W swoim liście RPO zapytał ministra Przemysława Czarnka, jak zamierza odwrócić negatywne tendencje co do zatrudnienia nauczycieli.

- Potwierdzają się obawy, że w roku szkolnym 2021/2022 utrzymają się trudności z zapewnieniem kadry pedagogicznej, nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach - wskazuje Marcin Wiącek i dalej pisze:

"A jest to szczególnie ważne wobec powrotu uczniów i uczennic do szkół po ponad roku zdalnego nauczania spowodowanego epidemią COVID-19. To zaś wiąże się z koniecznością dodatkowego ich wsparcia. Dlatego należy pilnie zająć się sytuacją nauczycieli, gdyż dalszy spadek zainteresowania pracą w szkołach może wpłynąć na realizację prawa do nauki.

Według kuratoriów oświaty w pierwszych tygodniach nauki nadal poszukiwane są tysiące nauczycieli różnych przedmiotów (np. 1338 ofert pracy w woj. mazowieckim, 540 – w woj. dolnośląskim, 114 - w woj. podlaskim). Zgodnie z raportem NIK o organizacji pracy nauczycieli w szkołach publicznych, w latach szkolnych 2018/2019–2020/2021 blisko połowa dyrektorów (46%) zgłaszała trudności z zatrudnieniem nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach. Najczęściej chodziło o nauczycieli fizyki (33%), matematyki (32%), chemii (24%), jęz. angielskiego (20%) i informatyki (18%).

Ponad jedna trzecia dyrektorów zatrudniała nauczycieli emerytowanych i przydzielała zajęcia nauczycielom bez wymaganych kwalifikacji, za zgodą nadzoru pedagogicznego (35%). W 12% przypadków nie udało się zatrudnić nauczyciela do rozpoczęcia roku szkolnego. Średnia wieku nauczyciela to 47 lat; najliczniejsi są ci z przedziału 46–55 lat (38%). W więcej niż jednej szkole pracowało ok. 11% nauczycieli, natomiast 73% z nich realizowało godziny ponadwymiarowe.
Nie sposób zatem zgodzić się z opinią ministra, że „zawsze taki znikomy procent wolnych etatów w szkołach występuje w wakacje, występuje również w tym roku. Zostanie uzupełniony, nie ma z tym żadnego problemu”. Według MEiN wolne miejsca pracy odnotowywane są przede wszystkim w dużych miastach.

W ocenie RPO dalsze umniejszanie skali problemu może doprowadzić do nieodwracalnych szkód w poziomie wykształcenia dzieci i młodzieży. Zdarza się, że mijają miesiące, gdy dyrektor szuka nowego nauczyciela. Oznacza to utratę ciągłości nauki i braki w realizacji podstawy programowej. Z doniesień mediów wynika, że problem ten występuje także w mniejszych miejscowościach i w szkołach niepublicznych, które mają możliwość lepszego wynagradzania nauczycieli i często oferują bardziej komfortowe warunki pracy.

Powody rezygnacji z zawodu są różne - często to zbyt niskie pensje i duże obciążenie psychiczne. Wielu skarży się na wypalenie zawodowe, złą atmosferę w pracy i brak perspektyw na zmianę. Odpowiedzialność nie przekłada się na sytuację finansową nauczycieli. Niektórzy godzą się na dodatkowe godziny, bo inaczej uczniowie nie będą mieli zajęć z danego przedmiotu. A wielu pedagogów boleśnie odczuło skutki edukacji zdalnej.

Według NIK nadgodziny w wymiarze przekraczającym maksymalny limit to - oprócz niepełnego lub niewłaściwego wyposażenia stanowisk pracy oraz wadliwego opracowania dokumentów regulujących pracę szkół - najczęstsze nieprawidłowości w organizacji pracy nauczycieli. Nadmierne obciążenie wpływa negatywnie na satysfakcję z osiągnięć i utrudnia większe zaangażowanie w pracę. Obawy związane są też z planowanym poszerzeniem kompetencji kuratorów oświaty.

Uwagę zwracają również doniesienia o wydawaniu przez kuratorów zgód na zatrudnianie w szkołach osób bez odpowiednich kwalifikacji. Kontrole przeprowadzone na zlecenie NIK przez kuratorów oświaty wykazały, że w 14 na 86 (16%) szkół objętych kontrolą zatrudniono nauczycieli bez odpowiednich kwalifikacji. Jak pokazują analizy OECD z 2018 r., przez wiele ostatnich lat Polska przodowała pod względem liczby nauczycieli z najwyższymi kwalifikacjami. Należy podjąć starania, aby te dobre wskaźniki nie pogorszyły się.

Rzecznik dostrzega, że Ministerstwo widzi konieczność prowadzenia profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, w tym następstw izolacji rówieśniczej w stanie epidemii. RPO zgłasza jednak wątpliwości, czy środki przeznaczone na pomoc uczniom i nauczycielom są adekwatne do potrzeb. Istnieje też ryzyko, że małe zainteresowanie pracą w oświacie sprawi, iż realizacja programów proponowanych przez MEiN stanie pod znakiem zapytania.

A z badań OECD wynika, że atrakcyjność pracy nauczyciela w dużym stopniu zależy od odpowiedniego poziomu wynagrodzenia, dobrej organizacji pracy szkół oraz pozycji zawodu w społeczeństwie. Niebagatelne znaczenie ma również odpowiedzialnie prowadzona polityka oświatowa państwa.

Rzecznik pyta zatem min. Przemysława Czarnka, jak zamierza odwrócić negatywne tendencje w zatrudnieniu nauczycieli. Ponadto prosi o kompleksowe zestawienie działań dla ułatwienia uczniom i nauczycielom powrotu do szkół. - Szanse na powodzenie programów oraz przyszła jakość edukacji w Rzeczypospolitej Polskiej zależą w dużym stopniu od kompetencji i zadowolenia nauczycieli z ich sytuacji zawodowej" – podkreśla Marcin Wiącek.

Komentarze (1)

Joanna Baszkiewicz- Macek
19.10.2021 13:45
To dziwne, że Pani Kurator nie wie tego, co my- zwykli nauczyciele, a co przecież można wyczytać nawet w prasie czy w mediach społecznościowych.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio