Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Miesięcznik "MIASTO pociech"

Gimnazja muszą zniknąć, bo taka była obietnica! wrzesień/2016

Gimnazja muszą zniknąć, bo taka była obietnica!
Numer wrzesień 2016 e-publikacja Wydanie KRAKÓW

Numer wrzesień 2016 e-publikacja Wydanie WARSZAWA

Wkrótce minister edukacji ma ogłosić szczegółowy plan szkolnej rewolucji. Celowo piszę rewolucji, a nie reformy, bo to czego chce PiS trudno nazwać reformą. Według słownikowej definicji, reforma jest to bowiem zmiana w systemie nie oznaczająca radykalnego i jakościowego przekształcenia tego systemu, a do tego mająca na celu ulepszenie istniejącego stanu rzeczy. Jest też procesem ewolucyjnym, stopniowym i zwykle długotrwałym. 
Tymczasem zapowiadana od dawna w programach wyborczych PiS likwidacja gimnazjów ma się odbyć właściwie już za rok. Wówczas uczniowie obecnej VI klasy szkoły podstawowej mają pójść do klasy VII (obszernie piszemy o tym w specjalnym raporcie na str. 4-7). Obecni gimnazjaliści, co prawda dokończą edukację w starym systemie, ale należy im jedynie współczuć, bo co to będzie za nauka w szkole, która za chwilę przestanie istnieć? Jak nauczyciele mają poważnie podchodzić do pracy, którą zaraz prawdopodobnie stracą? Czy dyrektorom będzie się chciało walczyć o wysoki poziom edukacji skoro i tak wkrótce zostaną pozbawieni stanowiska? 

Kolejna kwestia to zasadność wprowadzanych zmian. Gimnazja powstały 16 lat temu i początkowo nic w nich nie działało jak trzeba. W jednej szkole stłoczono uczniów w trudnym okresie dojrzewania. Trafiali tam z dobrze sobie znanego, przyjaznego środowiska i musieli zaistnieć w nowej rzeczywistości. Zaczęły się poważne problemy wychowawcze, z którymi te trzyletnie szkoły początkowo rzeczywiście gorzej sobie radziły niż stare, ośmioletnie podstawówki. Pięć lat po utworzeniu gimnazjów w raporcie z badań przeprowadzonych przez Instytut Socjologii UJ znalazła się teza: „Gimnazjum jest postrzegane przez uczniów jako miejsce niebezpieczne i nie zapewniające komfortu psychicznego. Uczniowie odczuwają skalę zagrożeń i brak kontroli dorosłych nad sytuacją”.

Jednak po tych 16 latach nauczyciele w gimnazjach zdołali przejąć kontrolę nad sytuacją, nauczyli się jak pracować z gimnazjalistami, by zapewnić im nie tylko solidną porcję wiedzy ale i „komfort psychiczny”. Dziś badania pokazują, że najwięcej agresywnych zachowań jest w … podstawówkach, a nie gimnazjach. Nasi uczniowie podskoczyli też w międzynarodowych rankingach. Badania Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów PISA pokazały, że polscy piętnastolatkowie potrafią dużo więcej niż jeszcze 16 lat temu, a nawet w wielu dziedzinach wyprzedzają swoich rówieśników z takich potęg jak Szwecja, Francja, Niemcy, czy Wielka Brytania. Zdaniem autorów badań PISA fakt, że polscy uczniowie zaliczyli tak ogromny skok wiąże się z powstaniem 10 lat temu gimnazjów, które o rok wydłuży kształcenie ogólne. „Zmiany wprowadzane w Polsce są uważane za jedne z najskuteczniejszych na świecie” można przeczytać w raporcie PISA.

Do Polski przyjechali nawet amerykańscy filmowcy, by nakręcić dokument o naszym systemie edukacji. Polska została w nim przedstawiona jako kraj, w którym skuteczna reforma doprowadziła do skokowego wzrostu jakości kształcenia.
Teraz rząd chce z tego wszystkiego zrezygnować nie patrząc na koszty, również społeczne. Wiadomo, że dzieci, bardziej od ciągłych zmian i niepewności, potrzebują poczucia stabilizacji, bezpieczeństwa i konsekwencji w działaniu, bo to – jak zaznaczają psycholodzy - są najlepsze metody wychowawcze.

Szkoda, że wysiłek nauczycieli, rodziców i samorządów, które w ostatnich latach mocno inwestowały w gimnazja, oddając uczniom nowoczesne i świetnie wyposażone szkoły, zostanie zaprzepaszczony w imię realizacji rzuconej wiele lat temu przez PiS obietnicy wyborczej.
 
Życzymy miłej lektury i udanego roku szkolnego
Redakcja MIASTA pociech
 
 
RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking mazowieckich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Ranking małopolskich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Ranking dolnośląskich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Ranking wrocławskich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Ranking opolskich szkół podstawowych 2021

RANKINGI szkół

Te WARSZAWSKIE szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z języka angielskiego

RANKINGI szkół

Te WARSZAWSKIE szkoły najlepiej przygotowały uczniów do egzaminu z MATEMATYKI

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Miasto Pociech dla Ukrainy

Baza bezpłatnych atrakcji dla dzieci z Ukrainy

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio