„Szkoła inna niż wszystkie”
Takie hasło można znaleźć na stronie internetowej Prywatnych Szkół im. Noblistów Polskich w Krakowie. Co wyróżnia tę placówkę spośród kilkuset działających w naszym mieście? Po pierwsze, jest to jedna z najdłużej istniejących szkół prywatnych w Krakowie. Powstała 23 lata temu!
- Te szkoły zrodziły się z pasji, z przekonania, że szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale również, a może przede wszystkim, miejsce kształtowania charakteru – mówi założycielka szkół Krystyna Majak. - Naszym podstawowym celem jest wspieranie i rozwijanie w młodych ludziach ciekawości świata, dociekliwości, tolerancji. Pragniemy, aby opuszczając szkołę, posiadali zarówno wiedzę jak i wiarę w siebie, która pozwoli im stanąć w obronie własnych wartości. Staramy się też dbać o kształtowanie postaw obywatelskich i wrażliwości społecznej. W szkole z wielką energią działa Wolontariat uczniowski.
Założycielka szkół nie kryje, że niezwykle istotna jest dla niej również dyscyplina, dbałość o kulturę słowa oraz dobre wychowanie.
– Zależy nam także na tradycji. I choć idziemy z duchem czasu, mamy dziennik elektroniczny, profesjonalnie wyposażone sale i nowoczesną pracownię komputerową, to jednak bardzo ważne dla nas jest, by dzieci potrafiły na przykład napisać kartkę pocztową, a nie tylko maila; żeby umiały ręcznie wykonywać przedmioty użytkowe i ozdoby, wyhaftować coś, ulepić, wykleić; żeby pielęgnowały zwyczaje związane ze świętami – tłumaczy Krystyna Majak. Dlatego właśnie dopełnieniem obrazu koncepcji pracy szkoły są także hasła „Tradycja, pasja, nauka”.
Uczniowie z „Noblistów” osiągają jedne z najlepszych wyników w województwie na egzaminach zewnętrznych
Obie szkoły od lat osiągają wyniki z najwyższego przedziału punktowego, czyli takie, które plasują je w gronie 4% najlepszych szkół w Polsce. W ubiegłym roku Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 zajęła pierwsze miejsce w rankingu szkół, w których do sprawdzianu przystąpiło minimum 20 uczniów. Dzieci zdobyły na tym teście średnio 34,5 punktu na 40 możliwych. Dla porównania: w Małopolsce średni wynik wynosił 25,1 punktu, a w kraju - 24,0 punkty.
Maria Agata Marzec, dyrektor szkoły podstawowej zaznacza, że wpływ na tak dobry wynik ma między innymi to, że w szkole "Noblistów" dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach wspomagających ich rozwój i w konsultacjach z nauczycielami, dla których ważne jest, żeby znaleźć czas dla swoich uczniów i ich rodziców. Na bieżąco analizowane są wyniki sprawdzianów, również tych próbnych, w których szkoła zawsze bierze udział, a wnioski wykorzystywane od razu w codziennej pracy.
- Zachęcamy też naszych uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach, co nie tylko wzbogaca ich wiedzę i umiejętności, ale także sprawia, że łatwiej im zmierzyć się z egzaminem. Nieustannie staramy się motywować dzieci do nauki i promujemy rozwijanie zainteresowań - tłumaczy Maria Agata Marzec.
Szkoły im. Noblistów Polskich mają bogatą ofertę zajęć dodatkowych.
- Jestem zwolenniczką tego, by dać dziecku możliwość próbowania własnych sił w różnych dziedzinach. Dziecko ma prawo mieć „słomiany zapał”; może chwilę pograć na gitarze i po jakimś czasie stwierdzić, że jednak nie chce tego robić. Należy dać mu możliwość wyboru – mówi Krystyna Majak.
W jej szkole dzieci biorą więc udział w zajęciach teatralnych, rytmiczno-muzycznych, warsztatach plastycznych, musicalowych, tanecznych, uczą się grać w szachy, mają koło majsterkowicza i koło robotyki. Mogą także uczestniczyć w zajęciach kół przedmiotowych, by rozwijać swoje zainteresowania i przygotowywać się do udziału w konkursach przedmiotowych. Działają także koła językowe, gdzie uczniowie doskonalą znajomość języków i przygotowują się do egzaminów Cambridge YLE i KET z języka angielskiego.
Oprócz tego program nauczania jest znacznie poszerzony w stosunku do tego, co zaleca Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zamiast dwóch godzin języka angielskiego dzieci z podstawówki mają ich 5 w tygodniu. Uczniom z klas IV-VI dodatkowo dochodzą zajęcia z native speakerem i nauka drugiego języka obcego (hiszpańskiego lub niemieckiego). Z kolei uczniowie gimnazjum oprócz języków obcych, uczą się w zwiększonym wymiarze także przedmiotów matematyczno – przyrodniczych. A wszystko to w ramach czesnego. Dodatkowo dla uczniów, którzy osiągają najlepsze wyniki przewidziane jest stypendium.
Dwa razy w roku uczniowie wyjeżdżają też na warsztaty naukowe z intensywnym programem poszerzającym wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin takich jak astronomia, robotyka, kartografia, etnografia, żeglarstwo, pierwsza pomoc, ekologia.
- Po powrocie z warsztatów zawsze prezentujemy efekty pracy: urządzamy wystawy, pokazujemy przedstawienia, wystawiamy musicale, zamieszczamy zdjęcia i materiały filmowe na stronie internetowej szkoły – dodaje Krystyna Majak.
A teraz obiecane dwa słowa o „Noblu”
To najwyższe szkolne wyróżnienie przyznawane uczniom, którzy rozwijają swoje zainteresowania, z pasją zdobywają wiedzę i umiejętności oraz osiągają sukcesy niekoniecznie mierzone wyłącznie szkolnymi ocenami. Są one przyznawane każdego roku w kilkunastu dziedzinach m.in. z literatury, historii, fizyki, ale także w dziedzinie języków, matematyki i sportu. Szczególnego "Nobla" w kategorii „osobowość” otrzymuje z kolei uczeń, który wyróżnia się swoim zachowaniem, postawą i cechami osobowości. Nagrodą dla takiej osoby jest również całoroczne stypendium.
Uczniowie nagrodzeni "Noblami" otrzymują niepowtarzalne dyplomy namalowane przez krakowskiego artystę plastyka. Uroczysta gala wręczania nagród odbywa się podczas zakończenia roku szkolnego. Poprzedzona jest zawsze przyznaniem nominacji w poszczególnych kategoriach. Decyzję o wyborze noblisty spośród nominowanych podejmuje Rada Pedagogiczna.
- Już sama nominacja jest ogromnym wyróżnieniem. Co roku budzi to wielkie emocje wśród uczniów i ich rodziców – przyznaje Krystyna Majak.
Jak dostać się do Szkoły Podstawowej lub Gimnazjum im. Noblistów Polskich?
Maluchy muszą przejść badanie dojrzałości szkolnej, które sprawdza m. in. rozwój funkcji poznawczych oraz percepcji wzrokowej i słuchowej. Ważna jest też dojrzałość emocjonalna i społeczna – mówi Maria Agata Marzec.
- Natomiast do gimnazjum – dodaje Sławomir Barszcz, dyrektor Prywatnego Gimnazjum nr 2 – przyjmujemy uczniów na podstawie wyników rozmowy kwalifikacyjnej i krótkiego testu wiedzy połączonego z rozmową z nauczycielami.
- Szukamy dzieci, które będą chciały i potrafiły myśleć. Czekamy na zdolnych uczniów, co wcale nie oznacza, że u nas uczą się wyłącznie geniusze. Mamy dzieci i wybitnie uzdolnione, i takie, które mają potencjał, ale trzeba im pomóc w osiągnięciu szkolnego sukcesu. Potrafimy skutecznie pracować z dziećmi z dysleksją rozwojową, mamy dla nich autorskie zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. Pracujemy też z dziećmi, które mają problemy z adaptacją w środowisku szkolnym – zapewnia Krystyna Majak.
Szkoły mieszczą się w Krakowie przy ul. Wrocławskiej 53. Szczegółowe informacje można uzyskać dzwoniąc pod numer: 12 632 31 87. Ich źródłem może być także strona internetowa http://www.%20edukacja.krakow.pl