Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Zemsta i przyjaźń na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Co jeszcze się pojawiło?

24.05.2022

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Zemsta i przyjaźń na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Co jeszcze się pojawiło?

fot. pexels.com

Zakończyła się pierwsza część egzaminu ósmoklasisty. Dziś przez 120 minut uczniowie odpowiadali na pytania z języka polskiego. Tym razem w arkuszu pojawiła się “Zemsta” Aleksandra Fredry.


Arkusz z języka polskiego jest podzielony na dwie części. Pierwsza sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem, pisania krótkich tekstów użytkowych oraz wiedzę z zakresu ortografii i gramatyki. Za całość można zdobyć 25 punktów. Druga część, to wypracowanie. Tu do zdobycia jest maksymalnie 20 punktów. Łącznie uczniowie mogą uzyskać 45 punktów.

W tym roku na egzaminie pojawiła się “Zemsta” Aleksandra Fredry. Uczniowie odwołując się do podanego fragmentu utworu mieli między innymi napisać czy sformułowanie "żyją jak pies z kotem" trafnie określa relację między Cześnikiem a Rejentem?

Następnie trzeba było rozstrzygnąć, czy bardziej komiczny jest fragment “Zemsty” mówiący o tym, jak Papkin pisze testament, ponieważ podejrzewa, że został otruty przez Rejenta. Czy też bardziej śmieszy to, gdy Cześnik dyktuje Dyndalskiemu list, który zamierza wysłać do Wacława w imieniu Klary.

CZYTAJ TAKŻE:
Nie przegap zapisów do szkół średnich. Terminy i zasady naboru





Potem uczniowie mieli spośród lektur obowiązkowych – innych niż Zemsta – wybrać tę, która potwierdza trafność stwierdzenia Zgoda buduje, niezgoda rujnuje i uzasadnić swój wybór.

Trzeba było również znaleźć brakujące przecinki w tekście: Treść utworu ma swe źródło w autentycznym konflikcie. Aleksander Fredro znalazł akta procesowe z XVII wieku, które dotyczyły konfliktu dawnych właścicieli zamku. Piotr Firlej, jako wojewoda uważał Jana Skotnickiego za niegodnego siebie sąsiada i dokuczał mu gdy tylko nadarzała się do tego sposobność. Skotnicki nie ustępował mu więc sprawa znalazła się w trybunale. Kres zatargowi
położył dopiero ślub córki Jana Skotnickiego z synem Piotra Firleja".

Następnie uczniowie musieli przeczytać tekst Andrzeja Kojdera pt. "Pochwała przyjaźni” i odpowiedzieć na kilka pytań odnoszących się do niego, między innymi wyjaśnić sens sformułowania: wprawdzie zwycięzca ma wielu przyjaciół, ale zwyciężony ma dobrych przyjaciół.

Trzeba było również napisać zaproszenie na piknik szkolny zorganizowany z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Przyjaźni.

Na koniec uczniowie dostali do wyboru dwa tematy wypracowań.

Pierwszy brzmiał:
Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego.

Drugi:
Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio