Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Zamiast oceniać, zacznijmy doceniać

17.06.2016

Zamiast oceniać, zacznijmy doceniać
Rozmowa z Martą Tatulińską, inicjatorką powstania Forum Rad Rodziców w Krakowie, które na początku czerwca zorganizowało spotkanie z cyklu "Rozmowy o edukacji" pod hasłem „Jaka szkoła? Żeby się dzieciom chciało chcieć”.
Od kilku miesięcy w naszym kraju toczy się debata na temat przyszłości edukacji w Polsce, wkrótce mamy się dowiedzieć, jak będzie wyglądał ustrój szkolny. Głos w dyskusji zabrali również rodzice uczniów. Dlaczego?

Naszym zdaniem te wszystkie debaty nie dotyczą najistotniejszych kwestii związanych z edukacją dzieci i młodzieży. Chcemy, by podmiotem dyskusji było dziecko, jego rozwój i sukces szkolny. Szukamy odpowiedzi na pytania: Czy szkoła może być lepsza? Czy możemy stworzyć lepsze warunki uczenia się i rozwoju? Czy możemy lepiej uczyć i zarządzać?

Możemy?

Szkoła musi tak pracować, żeby dziecko czerpało z tego przyjemność i nie traciło motywacji do nauki. Teraz jest tak, że dzieci często żyją w strachu przed oceną, sprawdzianem. Tymczasem ostatnie badania z dziedziny neurobiologii pokazują, że aby układ motywacji prawidłowo funkcjonował potrzebne jest sprzyjające i interesujące środowisko. 

Czyli jakie?

Przede wszystkim lekcje muszą być ciekawe. Ważna jest też stabilna, dobra relacja ucznia z nauczycielem. Trzeba pamiętać, że lekcje przypominające wykład akademicki, brak możliwości swobodnej wypowiedzi, wiele godzin tygodniowo spędzonych w ławce bez ruchu – to nie są sprzyjające warunki dla dzieci i nastolatków.

To w zasadzie nic nowego.

Mimo to, polska szkoła nadal tkwi w XIX-wiecznym pruskim modelu, bo jako ludzie mamy tendencję do poruszania się w znanych schematach, w nich czujemy się bezpiecznie. Nawet jeśli wiemy, że trzeba coś zmienić, to trudno nam wyjść poza ten schemat i szukamy rozwiązań w ramach istniejącego porządku. To nas blokuje przed zmianą i rozwojem. Do tego dochodzi strach przed nowym. Organizując debaty o edukacji chcielibyśmy zmienić myślenie o roli szkoły i jej zasadniczych zadaniach. Chcielibyśmy, aby szkoły przeszły od kultury nauczania do kultury wsparcia uczenia się przez dzieci, od skupiania uwagi na błędach i brakach do doceniania.

Co powinno się zmienić w pierwszej kolejności?

Zdaniem doktora Grzegorza Mazurkiewicza z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który był jednym z ekspertów naszej debaty, receptą na szybką zmianę w szkole jest m.in. rezygnacja z klasycznego oceniania, które szkodzi dzieciom.

Co złego jest w stawianiu uczniom piątek?

Przede wszystkim nie wiadomo, co się kryje za taką piątką. Czy nie bardziej wartościowa byłaby informacja „Świetnie poradziłeś sobie z rozpisaniem równań z jedną niewiadomą. Nie miałeś problemu z obliczeniami. Pamiętaj jednak, że należy napisać odpowiedź na zadane pytanie. Dobra robota!”. Uczeń powinien otrzymać informację zwrotną o swoich postępach: wspierającą i konstruktywną. Klasyczne ocenianie sprowadza się często do tego, żeby podkreślać braki i porażki, punktować błędy, a to jest szkodliwe i fatalnie wpływa na motywację. Ten rodzaj oceniania może sprawić, że z lęku przed złą oceną dziecko zacznie instynktownie oszukiwać, ściągać i spada jego samoocena. Są nauczyciele, którzy zaczęli od zaznaczania na sprawdzianach dobrych odpowiedzi na zielono zamiast wskazywać błędy na czerwono. Efekty w nastawieniu uczniów były natychmiastowe. 

Uczeń i rodzic powinni chyba dostać ze szkoły jakąś informację o postępach czy brakach?

Często jest to jednak wyłącznie taka informacja: „Przestał się uczyć. Dostawał piątki, a teraz pasek na świadectwie jest zagrożony”. Albo „Wziął się do nauki. Z ostatniego sprawdzianu dostał 5”. Zamiast oceniania klasycznego, świetnie sprawdza się ocenianie kształtujące. Dziecko zanim podejmie trud, wie czego się dowie i na co nauczyciel będzie zwracał uwagę oceniając jego pracę. Zna cel, a ocena polega na tym, że uczeń dowiaduje się gdzie odniósł sukces, czego się nauczył, co wyszło dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować. Zamiast oceniać dzieci, zacznijmy je doceniać. Ocenianie kształtujące nie wyklucza tradycyjnego oceniania i wiem, że są już w Krakowie nauczyciele, którzy to stosują.

Co musi się zmienić, żeby takie zasady zaczęły obowiązywać we wszystkich szkołach?

Nie jest do tego potrzebna zmiana przepisów, ale zmiana mentalności i nowe spojrzenie na edukację, którego jednak brakuje nawet młodym nauczycielom. Na początek warto przemeblować salę lekcyjną i odejść od XIX-wiecznego schematu, w którym dzieci patrzą sobie na plecy i są zwrócone twarzą do nauczyciela. Ustawienie ławek w klasie powinno umożliwiać dzieciom pracę w grupach, czy pracę projektową. Fantastyczną rzeczą było odgórne zmniejszenie liczebności klas, ale badania pokazują, że o dziwo nie wpłynęło to na efektywność nauczania. To szokujące, że nauczyciele nie potrafią korzystać z dobrodziejstwa pracy w małej grupie, nie zmienili metod nauczania, nadal stosują te same, jak wtedy kiedy klasy liczyły ponad 30 uczniów. Ale ta zmiana powinna się dokonać również w mentalności rodziców. Dlatego chcemy o tym rozmawiać, dzielić się doświadczeniami i uczyć się na cudzych … sukcesach. 

Jaka powinna być, Pani zdaniem, idealna szkoła?

Powinna być miejscem, w którym dorośli wspierają dzieci w procesie uczenia się, umożliwiają rozwijanie naturalnych talentów i potencjału uczniów bazując na ich naturalnych potrzebach poznawczych. To sprzyjające środowisko i stabilne relacje opierają się m.in. na świadomości nauczyciela i rodzica, że dzieci uczą się w relacjach, w emocjach, w ruchu, przy muzyce, w rozmowie. Nuda i standaryzacja zabijają naturalną motywację do nauki.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio