Najgorsze, co rodzic mógłby wówczas powiedzieć, to: – Ależ to łatwe zadanie. Zaraz ci powiem, jak je zrobić. Popatrz, to się robi tak... Nawet jeśli ma dobre intencje i dużo życzliwości, niechcący daje dziecku negatywny przekaz. Mówi, że zadanie jest łatwe, a ono przecież nie umiało go rozwiązać; co ma zatem o sobie pomyśleć?... Pokazuje mu gotowe rozwiązanie, zamiast sprowokować do własnego wymyślenia, a to nie jest rozwijające.
Na początek warto zadbać o to, by dziecko nie bało się zadań. Jeśli martwi się, że po przeczytaniu treści od razu powinno mieć gotową odpowiedź – przekonajmy je, że tak nie jest. Wytłumaczmy, że czasem trzeba wypróbować różne pomysły. Podkreślmy, że my też tak od razu nie wiemy, jak zabrać się za rozwiązanie. A potem – wspólnie – krok po kroku przeanalizujmy treść.
Dziecko w wieku 9–12 lat ma wspaniałą wyobraźnię. Warto obudzić w nim potencjał wymyślania własnych dróg rozwiązywania zadań z treścią uniwersalną metodą: na chłopski rozum.
Bez wprowadzania niewiadomych typu x i zapisywania równań, choć z pewnością wielu rodziców się temu dziwi. Jednak nie bez powodu dziecko pozna iksy dopiero w klasie szóstej. Chodzi bowiem o to, by zbyt szybko nie było wtłaczane w ramy schematów, z których tak trudno potem się wyzwolić (dorosłym czasem iksy cisną się na myśl nawet wtedy, gdy czytają zadanie z trzeciej klasy podstawówki…).
Już samo myślenie nad zadaniem jest niezwykle kształcące, a myślenie zakończone sukcesem (w postaci poprawnego wyniku) ma niebagatelny wpływ na poczucie wartości dziecka. Może nasza pociecha zacznie wręcz myśleć o sobie jako o kimś matematycznie uzdolnionym (badania pokazują, że większość dzieci ma rację, tak sądząc, choć nie zawsze przekłada się to na szkolne oceny).
W załączonych materiałach znajdą Państwo przykłady zadań z treścią, wybrane z podręczników z serii Matematyka z plusem Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. Dołączyliśmy do nich przykładowe rozwiązania metodą na chłopski rozum (a więc bez korzystania z algebry).
Materiały do pobrania:
Konie, słonie i klocki
Rysunki i tabelki
Artykuł opracowała Aleksandra Golecka-Mazur na podstawie podręczników z serii Matematyka z plusem Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego, autorzy: Małgorzata Dobrowolska, Marta Jucewicz, Marcin Karpiński, Piotr Zarzycki