Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Zadania z treścią na chłopski rozum - dla uczniów z klas IV-VI

07.11.2014

Zadania z treścią na chłopski rozum - dla uczniów z klas IV-VI
Zadania z treścią potrafią być zmorą niejednego dziecka. Bywa, że czuje się ono zagubione, nic mu nie przychodzi do głowy. Zwraca się wówczas do rodzica o pomoc.

Najgorsze, co rodzic mógłby wówczas powiedzieć, to: – Ależ to łatwe zadanie. Zaraz ci powiem, jak je zrobić. Popatrz, to się robi tak... Nawet jeśli ma dobre intencje i dużo życzliwości, niechcący daje dziecku negatywny przekaz. Mówi, że zadanie jest łatwe, a ono przecież nie umiało go rozwiązać; co ma zatem o sobie pomyśleć?... Pokazuje mu gotowe rozwiązanie, zamiast sprowokować do własnego wymyślenia, a to nie jest rozwijające.

Na początek warto zadbać o to, by dziecko nie bało się zadań. Jeśli martwi się, że po przeczytaniu treści od razu powinno mieć gotową odpowiedź – przekonajmy je, że tak nie jest. Wytłumaczmy, że czasem trzeba wypróbować różne pomysły. Podkreślmy, że my też tak od razu nie wiemy, jak zabrać się za rozwiązanie. A potem – wspólnie – krok po kroku przeanalizujmy treść.

Dziecko w wieku 9–12 lat ma wspaniałą wyobraźnię. Warto obudzić w nim potencjał wymyślania własnych dróg rozwiązywania zadań z treścią uniwersalną metodą: na chłopski rozum.

 

Bez wprowadzania niewiadomych typu x i zapisywania równań, choć z pewnością wielu rodziców się temu dziwi. Jednak nie bez powodu dziecko pozna iksy dopiero w klasie szóstej. Chodzi bowiem o to, by zbyt szybko nie było wtłaczane w ramy schematów, z których tak trudno potem się wyzwolić (dorosłym czasem iksy cisną się na myśl nawet wtedy, gdy czytają zadanie z trzeciej klasy podstawówki…).

Już samo myślenie nad zadaniem jest niezwykle kształcące, a myślenie zakończone sukcesem (w postaci poprawnego wyniku) ma niebagatelny wpływ na poczucie wartości dziecka. Może nasza pociecha zacznie wręcz myśleć o sobie jako o kimś matematycznie uzdolnionym (badania pokazują, że większość dzieci ma rację, tak sądząc, choć nie zawsze przekłada się to na szkolne oceny).

W załączonych materiałach znajdą Państwo przykłady zadań z treścią, wybrane z podręczników z serii Matematyka z plusem Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. Dołączyliśmy do nich przykładowe rozwiązania metodą na chłopski rozum (a więc bez korzystania z algebry).

Materiały do pobrania:

Konie, słonie i klocki

Rysunki i tabelki

Artykuł opracowała Aleksandra Golecka-Mazur na podstawie podręczników z serii Matematyka z plusem Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego, autorzy: Małgorzata Dobrowolska, Marta Jucewicz, Marcin Karpiński, Piotr Zarzycki




Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio