Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Zadania egzaminacyjne mają być łatwiejsze i będzie ich mniej. Co jeszcze proponuje ministerstwo?

19.11.2020

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Zadania egzaminacyjne mają być łatwiejsze i będzie ich mniej. Co jeszcze proponuje ministerstwo?
Mniej zadań w arkuszach, zniesieniu obowiązku zdawania jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym i ograniczenie o niemal 30 proc. zakresu materiału potrzebnego do zaliczenia egzaminów. To tylko niektóre zmiany, jakie resort edukacji chce wprowadzić do tegorocznych arkuszy egzaminacyjnych dla ósmoklasistów i maturzystów.

O planowanych zmianach poinformowali dziś na konferencji prasowej minister edukacji Przemysław Czarnek i wiceminister Maciej Kopeć.

Czarnek zauważył, że “jesteśmy jednym z pierwszych krajów europejskich, który przystąpił do korekty podstaw programowych wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i nauczycieli”.

Dodał też, że nie tylko pandemia i konieczność zdalnej edukacji zmusiła rząd do okrojenia materiału egzaminacyjnego, ale również ubiegłoroczny strajk nauczycieli.

- To wszystko sprawiło, że obecni uczniowie klas ósmych i maturzyści nie byli w stanie zdobyć takiej wiedzy, jaką zdobyliby w normalnych warunkach - zaznaczył Czarnek.

Resort czeka na uwagi

Minister poinformował, że korekty wymagań egzaminacyjnych dokonały zespoły złożone z nauczycieli, przedstawicieli szkół wyższych oraz Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i przyznał, że zakres wymaganej wiedzy został ograniczony o 20-30 procent.

Dodał, że zmiany są incydentalne, jednorazowe i obejmą jedynie egzaminy zaplanowane na wiosnę 2021 roku.

Teraz resort czeka na uwagi do projektów rozporządzeń, będzie można je przesyłać do 27 listopada na adres prekonsultacje@men.gov.pl. Potem zostanie przygotowana ostateczna wersja rozporządzeń, tak by jeszcze w grudniu CKE zdążyła przygotować nowe arkusze egzaminacyjne. Do 18 stycznia potrwają szkolenia dla nauczycieli.

Próbne egzaminy w marcu

Resort zapowiada, że po opublikowaniu ostatecznej wersji wymagań egzaminacyjnych, opracowane zostaną arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Następnie zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około 2 miesiące przed egzaminami w maju 2021 r.

Co z ustną maturą i egzaminem dodatkowym?

Wiele środowisk oświatowych postulowało rezygnację z ustnego egzaminu maturalnego, ministerstwo na razie nie bierze jednak tego pod uwagę. - To czy matura ustna zostanie przeprowadzona, będzie zależało od rozwoju wydarzeń. Obecnie nie widzimy powodu, żeby z tej formy egzaminu rezygnować - powiedział minister Czarnek. - Jeśli uczniowie wrócą szybko do szkół, w ciągu najbliższych tygodni, to nie zrezygnujemy z ustnej matury. Jeśli zdalna edukacja będzie się utrzymywać, będziemy reagować na bieżąco - dodał Czarnek.

Z kolei minister Kopeć poinformował, że resort rozważa możliwość zrezygnowania w 2022 roku z egzaminu z przedmiotu dodatkowego na teście ósmoklasisty. Taki dodatkowy sprawdzian zostałby wprowadzony dopiero od 2023 roku. Ta zmiana również była postulowana przez środowiska nauczycielskie.

Zmiany proponowane przez MEiN


W przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:



zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,

zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),

możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );

W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:


zmniejszeniu zakres treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,

zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),

zmniejszeniu liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);

W przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:



zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),

zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),

ograniczeniu/dostosowaniu zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);

W przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:



zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);

W przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:

Zniesieniu obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio