Tymczasem do pojęcia mnożenia dziecko musi po prostu dojrzeć. Złość i wymówki tego procesu nie przyspieszą.
Pewna dziewczynka, zapytana o wynik mnożenia 7 ∙ 8, zaczęła głośno myśleć tak: 7 ∙ 8 to będzie 7 ∙ 2 ∙ 4, to będzie 14 ∙ 4, to będzie 14 ∙ 2 ∙ 2, czyli 28 ∙ 2, a 28 dodać 28 to jest 56.
Skomplikowane? A ona to wszystko wykonała w pamięci! Prawdopodobnie, gdy przy następnej okazji trafiła na ten przykład, poszło jej szybciej. A potem jeszcze szybciej. I w końcu zapamiętała wynik, do którego sama doszła. I o to właśnie chodzi, żeby stworzyć dziecku różnorodne okazje do wielokrotnego powtarzania tych samych operacji, a nie ograniczać się tylko do suchego odpytywania. Dziecko musi odkryć pewne ścieżki myślowe, po których wielokrotnie przejdzie. W ten sposób nabierze zaufania do siebie, bo skoro dziesięć razy wyszło mu 7 ∙ 8 = 56, to i za jedenastym razem też będzie 56. W pewnym momencie dziecko już bez liczenia będzie wiedziało, ile to jest (to jak ze sprawdzaniem,
ile jest palców u ręki: małe dzieci za każdym razem liczą po kolei, ale w którymś momencie dociera do nich, że już nie muszą tego robić, bo palców zawsze jest 5).
W załączonych materiałach znajdą Państwo pomysły na zabawy matematyczne doskonalące umiejętność mnożenia i dzielenia. Materiał Tabliczka mnożenia zawiera opisy sposobów opanowania tabliczki mnożenia przez 8 i 9. Z Tabliczką czekolady (dosłownie i w przenośni) wprawimy się w dzieleniu z resztą i bez reszty. Memo spodoba się zapewne wzrokowcom, a dzięki grze komputerowej Matlandia – dziecko będzie mogło się sprawdzić.
Materiały do pobrania:
Tabliczka mnożenia
Tabliczka czekolady
Gra Memo
Matlandia:
www.matlandia1.gwo.pl
www.matlandia2.gwo.pl
www.matlandia3.gwo.pl
www.matlandia4.gwo.pl
www.matlandia5.gwo.pl
Materiały zostały opracowane przez Aleksandrę Golecką-Mazur.