Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Tabliczka mnożenia i czekolady - dla uczniów z klas IV-VI

28.10.2014

Tabliczka mnożenia i czekolady - dla uczniów z klas IV-VI
W starszych klasach szkoły podstawowej koniecznie trzeba znać tabliczkę mnożenia. Co zrobić, gdy nasze dziecko wciąż ma duże problemy z jej zapamiętaniem? Słyszymy, jak zapytane na przykład o iloczyn 7 ∙ 3 zaczyna w pamięci dodawać. Rozlega się nieśmiały szept pod nosem: siedem plus siedem to czternaście... czternaście i siedem to dwadzieścia jeden... Reakcją bywa nasza złość – że się nie uczy, nie stara, ma mnożyć, a dodaje!

Tymczasem do pojęcia mnożenia dziecko musi po prostu dojrzeć. Złość i wymówki tego procesu nie przyspieszą.
Pewna dziewczynka, zapytana o wynik mnożenia 7 ∙ 8, zaczęła głośno myśleć tak: 7 ∙ 8 to będzie 7 ∙ 2 ∙ 4, to będzie 14 ∙ 4, to będzie 14 ∙ 2 ∙ 2, czyli 28 ∙ 2, a 28 dodać 28 to jest 56.

Skomplikowane? A ona to wszystko wykonała w pamięci! Prawdopodobnie, gdy przy następnej okazji trafiła na ten przykład, poszło jej szybciej. A potem jeszcze szybciej. I w końcu zapamiętała wynik, do którego sama doszła. I o to właśnie chodzi, żeby stworzyć dziecku różnorodne okazje do wielokrotnego powtarzania tych samych operacji, a nie ograniczać się tylko do suchego odpytywania. Dziecko musi odkryć pewne ścieżki myślowe, po których wielokrotnie przejdzie. W ten sposób nabierze zaufania do siebie, bo skoro dziesięć razy wyszło mu 7 ∙ 8 = 56, to i za jedenastym razem też będzie 56. W pewnym momencie dziecko już bez liczenia będzie wiedziało, ile to jest (to jak ze sprawdzaniem,
ile jest palców u ręki: małe dzieci za każdym razem liczą po kolei, ale w którymś momencie dociera do nich, że już nie muszą tego robić, bo palców zawsze jest 5).

 
W załączonych materiałach znajdą Państwo pomysły na zabawy matematyczne doskonalące umiejętność mnożenia i dzielenia. Materiał Tabliczka mnożenia zawiera opisy sposobów opanowania tabliczki mnożenia przez 8 i 9. Z Tabliczką czekolady (dosłownie i w przenośni) wprawimy się w dzieleniu z resztą i bez reszty. Memo spodoba się zapewne wzrokowcom, a dzięki grze komputerowej Matlandia – dziecko będzie mogło się sprawdzić.

Materiały do pobrania:

Tabliczka mnożenia

Tabliczka czekolady

Gra Memo

Matlandia:

www.matlandia1.gwo.pl
www.matlandia2.gwo.pl
www.matlandia3.gwo.pl
www.matlandia4.gwo.pl
www.matlandia5.gwo.pl

Materiały zostały opracowane przez Aleksandrę Golecką-Mazur.





Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio