Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Sprawność rachunkowa - dla uczniów z klas IV-VI

07.10.2014

Sprawność rachunkowa - dla uczniów z klas IV-VI
Gdy dziecko chodzi do trzeciej klasy, od różnych osób zaczyna dostawać sygnały, że w przyszłym roku czeka je HORROR. „Czwarta klasa jest bardzo trudna”, „w czwartej to się dopiero zacznie”, „teraz matematyka jest łatwa, ale zobaczysz za rok” i wreszcie – „w czwartej klasie sobie nie poradzisz”. Straszą starsi koledzy, niekiedy nauczyciele i niestety, my, rodzice. Może to sprawić, że nasze dziecko się przerazi i będzie czekać na tę groźną matematykę źle nastawione. 




Tymczasem w samym programie nauczania tego przedmiotu nic takiego trudnego naszego dziecka nie czeka.

Jeśli pojawią się kłopoty – źródło mogą mieć zupełnie gdzie indziej. Od uczniów czwartej klasy oczekuje się zwykle w miarę sprawnego notowania, podczas gdy 9-latki bywają jeszcze nieporadne manualnie (przed rokiem 2014 do klas czwartych trafiały dzieci starsze o rok, więc były pod wieloma względami lepiej przygotowane i bardziej samodzielne). Zdarza się też, że nauczyciele nie uznają już potrzeby liczenia na konkretach, która u pewnych dzieci wciąż może być bardzo silna. Do tego dochodzą problemy z dyscypliną, wynikające z tego, że większość uczniów w tym wieku nie jest w stanie skoncentrować się na czas trwania całej lekcji, a więc także wytrwać do przerwy w ciszy. 
 
Te problemy się pojawiają i nasilają, gdy dziecko liczy wolniej niż rówieśnicy, przez co nie nadąża za tokiem lekcji. W konsekwencji traci zainteresowanie przedmiotem i zapał do pracy.
 
I tu jest zadanie dla nas, rodziców. Możemy ćwiczyć z dzieckiem rachunki pamięciowe, aż nabierze w tym biegłości, dzięki czemu poczuje się pewniej. Dobrze byłoby się do tego zabrać na wesoło i z przytupem. Ponieważ w klasie trzeba raczej cierpliwie siedzieć i pisać, dokładanie ćwiczeń polegających na tym samym w domu nie nastrajałoby dziecka pozytywnie. Na szczęście rachunków pamięciowych z powodzeniem można uczyć bez kartki i ołówka.

 
W materiałach dodatkowych znajdą Państwo kilka pomysłów na doskonalenie sprawności rachunkowej wyłącznie w pamięci (bez zapisywania wyników). Pierwsze dwa – zatytułowane Liczenie w ruchu oraz Odejmowanie w pamięci – pokazują, jak można się bawić matematyką z dzieckiem ruchliwym i żywotnym, trzeci – Rozkład liczb na składniki – zawiera opis łamigłówki Kakuro oraz gry karcianej w jedenastkę. Ostatnia z propozycji – Matlandia – jest atrakcyjną grą komputerową, opracowaną przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. 

W wersji demonstracyjnej można dzięki niej poćwiczyć odejmowanie w pamięci. Pamiętajmy, że wiedza i umiejętności ćwiczone w czasie wspólnej zabawy lepiej się utrwalają, a czas spędzony w ten sposób z dzieckiem na pewno zaprocentuje na lekcjach matematyki.
 
Za dwa tygodnie napiszemy o sprawności rachunkowej dotyczącej mnożenia i dzielenia, w tym o doskonaleniu technik zapamiętywania tabliczki mnożenia.
 
Materiały do pobrania

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio