Z takiego założenia wychodzą twórcy Prywatnej Kangurowej Szkoły Podstawowej, która powstała we wrześniu ubiegłego roku. Założycielami podstawówki są osoby z ogromnym doświadczeniem w pracy z dziećmi, inicjatorzy m.in. Ośrodka Twórczej Edukacji „Kangur”, który od kilkunastu lat prowadzi zajęcia dla dzieci oraz Kangurowych Przedszkoli, które cieszą się doskonałą opinią wśród rodziców.
Nowa szkoła mieści się w Krakowie, przy ul. Podgórki Tynieckie, w bezpośrednim sąsiedztwie Bielańsko – Tynieckiego Parku Krajobrazowego. Ta lokalizacja jest jednym z największych atutów szkoły. To miejsce, gdzie przez cały dzień słychać śpiew ptaków, gdzie można spotkać sarny, bażanty, kuropatwy lub pozostawione przez nie ślady. Dzieci mogą tu obserwować wiele gatunków ptaków. W pobliżu szkoły mieszkają mazurki, sikorki, modraszki, kosy, szpaki...
Nowa szkoła mieści się w Krakowie, przy ul. Podgórki Tynieckie, w bezpośrednim sąsiedztwie Bielańsko – Tynieckiego Parku Krajobrazowego. Ta lokalizacja jest jednym z największych atutów szkoły. To miejsce, gdzie przez cały dzień słychać śpiew ptaków, gdzie można spotkać sarny, bażanty, kuropatwy lub pozostawione przez nie ślady. Dzieci mogą tu obserwować wiele gatunków ptaków. W pobliżu szkoły mieszkają mazurki, sikorki, modraszki, kosy, szpaki...
Bliskość rezerwatu stwarza doskonałe warunki do podglądania i poznawania przyrody przez obserwację. A właśnie na takie zdobywanie wiedzy stawia Kangurowa Szkoła. Stąd wprowadzona do programu innowacja polegająca na pracy metodą projektu. - Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela realizują projekt edukacyjny, którego temat sami wybierają – tłumaczy Ewa Plinkiewicz, dyrektor szkoły.
Jak wygląda sama realizacja projektu? Najpierw uczeń poszukuje informacji. Zastanawia się, gdzie może je znaleźć. Wybiera wiarygodne źródła wiedzy, czyta, słucha, ogląda, zadaje pytania, klasyfikuje wiadomości, wyciąga wnioski.
Kolejnym krokiem w projekcie jest dokumentowanie wiedzy, zapisywanie informacji w różny sposób: pisanie, rysowanie, robienie szkiców, matryc, fotografii, slajdów, filmów. Następnie uczeń - ekspert opowiada o zagadnieniu. To dodatkowe utrwalenie wiedzy oraz ćwiczenie wypowiadania się i autoprezentacji. Najlepiej pamiętamy to, czego sami uczymy innych. Uczeń staje się ekspertem w dziedzinie projektu np. zjawisk meteorologicznych, historii Krakowa, zdrowego odżywiania.
Kolejnym krokiem w projekcie jest dokumentowanie wiedzy, zapisywanie informacji w różny sposób: pisanie, rysowanie, robienie szkiców, matryc, fotografii, slajdów, filmów. Następnie uczeń - ekspert opowiada o zagadnieniu. To dodatkowe utrwalenie wiedzy oraz ćwiczenie wypowiadania się i autoprezentacji. Najlepiej pamiętamy to, czego sami uczymy innych. Uczeń staje się ekspertem w dziedzinie projektu np. zjawisk meteorologicznych, historii Krakowa, zdrowego odżywiania.
W tym roku pierwszoklasiści zdecydowali się realizować projekt pod hasłem Dom. Odpowiadają na pytanie, jak mieszkają ludzie na świecie, co może być domem, jaki jest dom? Robią notatki z uzyskanych informacji. Odwiedzili Wioski Świata, aby na żywo zobaczyć różne możliwości mieszania. Wykonali kilka makiet różnych domów, indywidualnie lub zespołowo, m.in. igloo z masy solnej, czy peruwiańską chatkę z kamieni. - Teraz pracują w grupach nad makietą jurty, na którą sami sfilcowali wojłok. Finałem projektu będzie makieta mapy świata, na której będą umieszczone małe domki, wykonane przez uczniów – opowiada dyrektor Plinkiewicz.
Dzięki metodzie projektów kształtowane są m.in. umiejętności planowania i organizacji własnych działań, korzystania z różnych źródeł informacji, zbierania, porządkowania i prezentowania danych, prowadzenia badań, pracy w grupie, a także rozwiązywania problemów.
- Doskonale wiemy, że najlepiej przyswaja się wiedzę przez doświadczenie i własne działanie. Znamy radość, jaką niesie odkrywanie rzeczywistości, a jednym z naszych podstawowych założeń jest rozbudzenie w uczniach ciekawości i chęci do samodzielnego poznawania świata – mówi Ewa Plinkiewicz.
W Kangurowej szkole dzieci mają na to sporo czasu, bo w ich planie lekcji jest więcej godzin edukacji zintegrowanej w tygodniu, niż przewidziane podstawą programową. To pozwala na pracę innowacyjnymi metodami, w tym właśnie projektową, a jednocześnie na rzetelną realizację podstawy programowej.
Kolejnym istotnym elementem edukacji w szkole jest „pedagogika twórczości”. Co kryje się pod tym hasłem? - Wykorzystując metodykę pracy Ośrodka Twórczej Edukacji Kangur rozwijamy u dzieci kompetencję kreatywną i umiejętność twórczego rozwiązywania problemów – tłumaczy dyrektor Plinkiewicz. - Twórcze myślenie i działanie to po prostu "wprawianie się w używaniu myślenia".
- Chcemy dać dzieciom dużo więcej niż umiejętność czytania i pisania – dodaje Witold Ligęza, jeden z założycieli szkoły. - Dużo więcej niż dobrze zdany egzamin szóstoklasisty. Chcemy, aby oprócz szerokiej wiedzy o otaczającym świecie byli dobrymi i wrażliwymi na innych ludźmi. Chcemy, żeby znając swoją wartość potrafili pracować nad sobą i brać odpowiedzialności za społeczność w jakiej żyją. No i posiadali praktyczne kompetencje, które wykraczają poza program klasycznej szkoły.
• Kangurowa Szkoła jest też szkołą przyjazną edukacji domowej. Co oznacza, że rodzic, który ma plan, by samemu uczyć swoje dziecko w domu znajdzie tu potrzebną pomoc i wsparcie. Obecnie do szkoły zapisanych jest kilkoro uczniów z edukacji domowej nie tylko z Krakowa.
• Kangurowa Szkoła jest też szkołą przyjazną edukacji domowej. Co oznacza, że rodzic, który ma plan, by samemu uczyć swoje dziecko w domu znajdzie tu potrzebną pomoc i wsparcie. Obecnie do szkoły zapisanych jest kilkoro uczniów z edukacji domowej nie tylko z Krakowa.
• Nabór do szkoły na przyszły rok szkolny właśnie się rozpoczął. Rekrutacja polega na rozmowie z rodzicami, a potem także z kandydatem oraz sprawdzeniu jego gotowości szkolnej.
• Kontakt: Kangurowa Szkoła Podstawowa, ul. Podgórki Tynieckie 106, 30-398 Kraków, tel.: 501 956 610