Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Podróże w czasie - zadania dla uczniów z klas IV-VI

08.12.2014

Podróże w czasie - zadania dla uczniów z klas IV-VI
Wiele dzieci ma problem z obliczeniami zegarowymi. Nauczyciele zauważają, że dzieciom do lat 10 szczególne trudności sprawiają zadania, których treść dotyczy cofania się w czasie. Nam, dorosłym wydaje się, że poziom trudności jest ten sam – co za różnica: doliczyć kilka godzin czy je odjąć.

A jednak doświadczenie nauczycieli i egzaminatorów badających tysiące uczniowskich prac pokazuje, że dziecko postrzega to inaczej. Popatrzmy na zadania:

• Film w kinie zaczęto wyświetlać o 16:40. O której godzinie skończy się wyświetlanie, jeśli ten film trwa 2 godziny i 45 minut?

• Seans pewnego filmu skończył się o 16:40. O której godzinie rozpoczęło się wyświetlanie, jeśli film ten trwał 2 godziny i 45 minut?

Okazuje się, że poprawną odpowiedź na pierwsze z tych zadań podaje dwie trzecie czwartoklasistów, a na drugie – tylko połowa.

Skąd aż takie różnice? Przyczyny mogą być co najmniej trzy. Pierwsza: odejmowanie jest działaniem trudniejszym od dodawania. Druga: nie każdy pamięta, że godzina ma 60 minut, i liczy tak, jakby miała ich 100. W wyeliminowaniu obu powinny pomóc ćwiczenia. Trzecia przyczyna jest trudniejsza do przezwyciężenia. Niektóre dzieci po prostu jeszcze nie dojrzały intelektualnie do rozważań dotyczących cofania się w czasie.


Jeśli Państwa dziecko ma problem z obliczeniami zegarowymi, warto najpierw porozmawiać o różnych sytuacjach związanych z godzinami, tak aby zorientować się, w czym może leżeć problem. Spróbujmy wychwycić, czy godzina w świadomości dziecka ma 60 minut. Nie pytajmy jednak wprost, ile minut ma godzina (bo dziecko może wyrecytować z pamięci, że 60). Zapytajmy raczej, która będzie godzina za 10 minut, jeśli teraz jest 11:55. (Wbrew pozorom odpowiedź 11:65 nie należy do rzadkości).

Następnie poprośmy dziecko, aby odczytało z domowego zegara, która teraz jest godzina. Gdy odpowie, zapytajmy, którą godzinę pokazywał ten zegar godzinę temu. Jeśli okaże się to za trudne, nie powinniśmy się irytować, ponieważ takie podejście wywoła u dziecka jedynie poczucie winy i niskiej wartości. Do tego typu zadań – jak do wielu innych umiejętności matematycznych – nasze dziecko zapewne niedługo dojrzeje; trzeba cierpliwie czekać.

To czekanie nie musi być jednak bezczynne, dlatego przygotowaliśmy dla Państwa kilka propozycji ćwiczeń.

Opracowanie: Aleksandra Golecka-Mazur na postawie materiałów dydaktycznych do serii Matematyka z plusem autorstwa Mirosławy Nawrot.









Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio