Grupy mieszane wiekowo – zarówno w przedszkolach jak i szkołach Montessori dzieci przebywają w grupach mieszanych, bowiem taka sytuacja jest naturalna w codziennym życiu dziecka i pozytywnie wpływa na jego rozwój. Dlaczego mamy stwarzać pewnego rodzaju „sztuczne” środowisko dla dzieci w postaci grup jednorocznikowych, jeżeli na co dzień przebywamy wśród osób w różnym wieku, zarówno w rodzinie, kręgu przyjaciół, czy w pracy?
W edukacji Montessori grupę przedszkolną tworzą dzieci między 3 a 6 rokiem życia. W szkole podstawowej klasy I-III i IV-V pracują razem, oddzielna jest tylko klasa VI. Z takiego podziału wynika wiele korzyści. Dzieci młodsze łatwo uczą się i bawią ze starszymi kolegami, starsze dzieci natomiast chętnie wzmacniają w sobie poczucie odpowiedzialności i empatii wobec młodszych. Taki podział wycisza również rywalizację, a daje szerokie pole do współpracy w grupie. Indywidualny tok pracy powoduje, że poszczególne dzieci nie tracą nic z rozwoju intelektualnego, realizując swoją ścieżkę edukacyjną.
W edukacji Montessori grupę przedszkolną tworzą dzieci między 3 a 6 rokiem życia. W szkole podstawowej klasy I-III i IV-V pracują razem, oddzielna jest tylko klasa VI. Z takiego podziału wynika wiele korzyści. Dzieci młodsze łatwo uczą się i bawią ze starszymi kolegami, starsze dzieci natomiast chętnie wzmacniają w sobie poczucie odpowiedzialności i empatii wobec młodszych. Taki podział wycisza również rywalizację, a daje szerokie pole do współpracy w grupie. Indywidualny tok pracy powoduje, że poszczególne dzieci nie tracą nic z rozwoju intelektualnego, realizując swoją ścieżkę edukacyjną.
Przygotowane otoczenie - jest bardzo ważnym elementem dobrze wyposażonej klasy Montessori. Dostosowane do wysokości dziecka regały z tematycznie pogrupowanym materiałem edukacyjnym dostępne są dla każdego chętnego. Przestrzeń zaaranżowana jest tak, aby dzieci mogły pracować w wybranym przez siebie miejscu i z wybraną przez siebie pomocą dydaktyczną. W sali przedszkolnej i szkolnej przestrzeń jest podzielona na kąciki tematyczne, stoliki nie stoją w rzędach, a są rozmieszczone w wielu miejscach.
Dzieci nie muszą siedzieć w ławkach, jest kanapa, miejsca na dywanikach, kąciki pracy ponieważ każde dziecko lubi i potrzebuje inną przestrzeń do nauki. Ważna jest także estetyka pomieszczeń, ład i porządek – bo on przenosi się także do wnętrza dziecka.
Dzieci nie muszą siedzieć w ławkach, jest kanapa, miejsca na dywanikach, kąciki pracy ponieważ każde dziecko lubi i potrzebuje inną przestrzeń do nauki. Ważna jest także estetyka pomieszczeń, ład i porządek – bo on przenosi się także do wnętrza dziecka.
Nauczyciel Montessori - to osoba bardzo świadoma swojej roli w procesie edukacji dziecka, to specjalista wykształcony w dziedzinie pedagogiki i psychologii dziecka. Jednocześnie to osoba posiadająca potrzebę ciągłego uczenia się i rozwoju. Nauczyciel Montessori pełni nieco odmienną rolę, niż w szkole konwencjonalnej. Jego zadaniem nie jest przekazywanie uczniom wiedzy, a takie zorganizowanie przestrzeni do nauki, aby dziecko czuło się zmotywowane, zainteresowane, miało poczucie działania i doświadczało sprawstwa. W szkole Montessori nauczyciel jest bacznym obserwatorem, dostosowuje program do uzdolnień dziecka, traktuje je z szacunkiem i pokorą.
Każdy ma swój czas – to ważna dewiza w pedagogice Montessori. Wykorzystując dostępny materiał edukacyjny dzieci uczą się same. Nauczyciel organizuje przestrzeń do nauki i dopasowuje ją tak, aby każde dziecko rozwijało się w odpowiednim dla siebie tempie. Takie podejście do edukacji dziecka pozwala mu rozwinąć skrzydła wzmacniać poczucie własnej wartości, samodzielności, uczy tolerancji i tego że każdy człowiek jest inny i może mieć różne umiejętności. W jednej klasie mogą być dzieci które płynnie czytają jak i te, które dopiero zaczynają czytać. Nauczyciel nie porównuje, nie ocenia, nie pędzi do przodu z materiałem, daje dzieciom czas motywując i zachęcając do samodzielnego działania.
Materiał edukacyjny. Dziecko do 6 roku życia buduje siebie w fundamentalny sposób, ilość umiejętności oraz wiedzy jaką nabędzie od urodzenia jest nieporównywalna z następnym okresem rozwoju. Kolejna tak istotna zmiana następuje zwykle po 12 roku życia. Dlatego tak ważne jest stworzenie dziecku otoczenia, które pozytywnie wpłynie na jego rozwój i odpowie na codzienne potrzeby podczas obecności w placówce edukacyjnej. Dla malucha niezmiernie ważne jest rozwijanie jego samodzielności poprzez wzmacnianie małej motoryki, koncentracji, samoobsługi.
Służą temu pomoce z życia praktycznego: do przelewania, przesypywania, samodzielnego przygotowywania jedzenia, sprzątania. Wszystkie przedmioty dopasowane są do wielkości rąk dzieci i wykonane z naturalnych materiałów. Dzbanki są szklane, narzędzia do krojenia metalowe. Również ćwiczenie zmysłów wzroku, słuchu, wzroku, dotyku, smaku odbywa się przy użyciu specjalnych, prostych, ale niezwykle ciekawych pomocy.
Materiał edukacyjny z matematyki oparty jest na konkrecie i sprawia, że jest ona łatwa dla dzieci. Możliwość doświadczania ilości na przykład poprzez dotykanie tysiąca perełek, sprawia, że liczenie nie stanowi problemu. Około 4 roku życia dziecko zaczyna interesować się zagadnieniami związanymi z językiem, a dzięki efektownym zestawom liter i atrakcyjnie przygotowanym kartom, już w wieku 6 lat niektóre przedszkolaki potrafią płynnie czytać i pisać.
Służą temu pomoce z życia praktycznego: do przelewania, przesypywania, samodzielnego przygotowywania jedzenia, sprzątania. Wszystkie przedmioty dopasowane są do wielkości rąk dzieci i wykonane z naturalnych materiałów. Dzbanki są szklane, narzędzia do krojenia metalowe. Również ćwiczenie zmysłów wzroku, słuchu, wzroku, dotyku, smaku odbywa się przy użyciu specjalnych, prostych, ale niezwykle ciekawych pomocy.
Materiał edukacyjny z matematyki oparty jest na konkrecie i sprawia, że jest ona łatwa dla dzieci. Możliwość doświadczania ilości na przykład poprzez dotykanie tysiąca perełek, sprawia, że liczenie nie stanowi problemu. Około 4 roku życia dziecko zaczyna interesować się zagadnieniami związanymi z językiem, a dzięki efektownym zestawom liter i atrakcyjnie przygotowanym kartom, już w wieku 6 lat niektóre przedszkolaki potrafią płynnie czytać i pisać.
(MD)
W Krakowie jest kilka profesjonalnych przedszkoli Montessori, które mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu edukacji.
• Przedszkole Montessori
ul. Szwedzka 68, 30-315 Kraków,
www.psmontessori.pl
• Przedszkole Montessori House
ul. Benedykta Cesarza 9, 30-427 Kraków
www.montessori-house.pl
• Odkrywcy Świata
ul. Bujaka 8, 30-611 Kraków
montessoriprzedszkole.pl
• Od września 2014 roku działać będzie szkoła podstawowa Kraków Montessori School, która oprócz edukacji programem Montessori wprowadza rozszerzony program nauki języka angielskiego.
W następnym numerze: więcej o edukacji szkolnej w systemie Montessori