Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Nowa szkoła matematyki dla każdego ucznia

10.03.2013

Nowa szkoła matematyki dla każdego ucznia
Matematyka od lat zajmuje jedno z czołowych miejsc na liście najbardziej nielubianych szkolnych przedmiotów. Często to wina nauczycieli, którzy nie mają odpowiedniej wiedzy lub umiejętności dydaktycznych. Jedynym ratunkiem są wówczas korepetycje. To się może jednak zmienić. W Krakowie powstaje właśnie pierwsza szkoła, która stawia na kompleksową edukację matematyczną. Nabór do klasy pierwszej już się rozpoczął. 
Z badań przeprowadzonych przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie wynika, że ponad połowa dzieci w wieku przedszkolnym ma zadziwiającą łatwość nabywania umiejętności matematycznych. Świetnie dają sobie radę z myśleniem przestrzennym, potrafią porządkować i klasyfikować przedmioty, kojarzą przyczynę ze skutkiem. Tracą jednak te zdolności gdy … idą do szkoły.

Rodzice często ten problem dostrzegają i chcieliby coś zmienić, ale nie wiedzą jak. Posyłając dziecko do szkoły są przerażeni trzydziestoosobowymi klasami i brakiem czasu nauczyciela na pracę z każdym uczniem indywidualnie. Zdają sobie sprawę z tego, że w takich warunkach dzieci szybko zniechęcą się do nauki. W Szkole Podstawowej Edukacji Matematycznej, która właśnie otwiera swoje podwoje przed sześcio- i siedmiolatkami będzie inaczej. 

-  Nasza placówka w zamierzeniu jest kameralna. Każda klasa liczy nie więcej niż 14 uczniów, którymi opiekować będzie troje nauczycieli oraz logopeda, psycholog i pedagog – opowiada dr Jan Gałuszka, właściciel szkoły.
 
Szkoła przewiduje indywidualną ścieżkę rozwojową dla każdego ucznia, z planem dostosowanym do możliwości poznawczych młodego człowieka. 

 - Myślenie matematyczne nie jest szczególnym darem. Jest naturalnym sposobem postrzegania rzeczywistości. Jednakże u każdego dziecka ta umiejętność rozwija się inaczej. Nie każdy człowiek będzie tworzył nowe koncepcje, modele matematyczne, czy też budował algorytmy, ale każdy może rozumieć matematykę i posługiwać się nią na miarę swoich potrzeb – mówi dr Gałuszka.

 Nowa placówka mieścić się będzie w budynku Gimnazjum nr 48 na os. Kolorowym w Krakowie. Będzie mieć do dyspozycji sale lekcyjne, szatnię, stołówkę, salę gimnastyczną. W planach są gry logiczne i szachy, a także rytmika, teatr, taniec i basen.
 
Szkoła zaprasza wszystkie dzieci: uzdolnione matematycznie, z trudnościami edukacyjnym i niepełnosprawne. Wszystkie będą mogły liczyć na pomoc nauczyciela, który każdym z nich zajmie się indywidualnie. 

- Taki program można przeprowadzić tylko w małych klasach, bo tylko w takich warunkach da się objąć stosowną opieką każdego ucznia – mówi dr Gałuszka. - Będziemy na bieżąco dbali o wszechstronne merytoryczne wsparcie dla naszych nauczycieli, szczególnie w zakresie dotyczącym matematyki, tak, aby czuli się pewnie w tym czego uczą i dobrze to realizowali – dodaje.

Jego zdaniem nierzadko można spotkać się z opinią, że matematyki w klasach I–III może uczyć każdy, bo każdy umie liczyć, dodawać, odejmować oraz mnożyć.
 
- Nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego z reguły nie są matematykami i często nie rozumieją dobrze matematyki. Są pedagogami. Nie mówię oczywiście o wszystkich – komentuje dr Gałuszka.

 Opinię tę potwierdza raport Instytutu Badań Edukacyjnych.  Wynika z niego, że część nauczycieli matematyki rzeczywiście nie jest przygotowana do wykonywania zawodu i skutecznie obrzydza swój przedmiot uczniom. Nie potrafią uczyć np. rozwiązywania zadań nieschematycznych. Co gorsze nie znają metod, jak przekazać uczniom wiedzę matematyczną, czy wytłumaczyć jakieś zagadnienie. Instytut oceniał także wiedzę studentów matematyki, którzy niebawem trafią do pracy w szkołach. Wyniki są zatrważające. Okazuje, że potrafią oni rozwiązywać jedynie zadania polegające na odtwarzaniu wiedzy. Trudności pojawiają się, gdy muszą wyjść poza znane sobie schematy, czy podjąć samodzielne decyzje. Wniosek jest oczywisty: skoro nauczyciele nie mają pewnych umiejętności, nie rozwiną ich również u swoich uczniów. 

Oceniając poziom wiedzy nauczyciela warto więc zastanowić się, czy nauczyciel wymaga od dziecka sprawnego liczenia, czy też koncentruje się na rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego. Jeśli kładzie nacisk na to drugie, to możemy być pewni, że dziecko nie będzie mieć większych problemów z matematyką.
 
- O abstrakcyjnym myśleniu głośno było w latach 60. i 70., kiedy wprowadzono do szkół podręcznik prof. Zofii Krygowskiej. Profesor Krygowska koncentrowała się na uczeniu matematyki poprzez konsekwentne budowanie abstrakcyjnych pojęć. Rodzice często tego nie akceptowali, bo ucząc się z innych podręczników, nie potrafili sami pomóc swoim dzieciom.  Twierdzili, że głowy uczniów niepotrzebnie zaśmiecane są pojęciami abstrakcyjnymi. To było błędne myślenie. Bo nie sztuką jest dobrze dodawać, czy odejmować, sztuką jest rozumieć matematykę – ocenia dr Jan Gałuszka.
 
Szkoła Podstawowa Edukacji Matematycznej posiadać będzie uprawnienia placówki publicznej. Jej program nauczania uwzględniać będzie podstawę programową MEN.  
 
                                       Magdalena Strzebońska
 
 
 
 

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio