Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Nauką i pracą nie wszyscy się bogacą

30.11.-1

Nauką i pracą nie wszyscy się bogacą
Dziś święto Edukacji Narodowej, zwane Dniem Nauczyciela. W dniu, w którym belfrzy świętują, my życzymy im zdrowia i sprawdzamy w jakiej są kondycji. 
 
Statystyczny nauczyciel w naszym kraju ma 42 lata i 17 lat pracy w szkole za sobą. Podobnie jak na całym świecie, również u nas, w tym zawodzie dominują kobiety. Jednak im wyższy etap edukacyjny, tym mniej kobiet na stanowiskach dyrektorskich. W Polsce odsetek kobiet dyrektorów w szkołach podstawowych wynosi 72 proc., w gimnazjach 67 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych już tylko 53 proc. Dyrektorami są najczęściej osoby w wieku 56-65 lat.

                                                                Doskonale wykształceni i chętni do nauki

Przeprowadzone jakiś czas temu badanie TALIS dotyczące nauczania, uczenia się i zdobywania wiedzy potwierdziło, że polski belfer jest jednym z najlepiej wykształconych na świecie. W badaniach uczestniczyło 70 tys. nauczycieli z 24 krajów. Okazuje się, że Polska należy do grupy 5 krajów, w których co najmniej połowa nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie. U nas odsetek pedagogów z tytułem magistra wynosi już blisko 100 proc.! 
Badania pokazały też, że polscy belfrowie chętnie doskonalą swoje umiejętności, a na zdobycie dodatkowych kwalifikacji poświęcają najwięcej czasu. 

Z form doskonalenia najbardziej przypadają im do gustu nieformalne dyskusje z innymi nauczycielami. Dopiero na drugim miejscu wskazywali na kursy i warsztaty doskonalące. To nie dziwi, gdyż nauczyciele w Polsce znacznie częściej niż inni muszą z własnej kieszeni płacić za doskonalenie. Odsetek tych, którzy nie ponoszą żadnych kosztów należy do najniższych i wynosi 44 proc., podczas gdy np. w Słowenii czy Belgii – ponad 80 proc. nauczycieli dokształca się za darmo.

Badania pokazały też, że nasi nauczyciele chętniej korzystaliby z kursów, gdyby były one tańsze lub darmowe.

Dokształcanie to konieczność

Tymczasem w tym zawodzie dokształcanie to konieczność. Studia pedagogiczne nie gwarantują niestety dobrego przygotowania do pracy w szkole. Przyznają to sami nauczyciele: - Na studiach uczą głównie teorii, a studenckie praktyki w szkole to tylko namiastka tego, co nas czeka po przyjściu do pracy. Dla mnie to był prawdziwy szok, tylko osoba, która ma predyspozycje do wykonywania tego zawodu może poradzić sobie z uczniami – podkreśla pani Renata, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej. 

Problemem jest również to, że każdego roku szkoły wyższe opuszcza zbyt duża liczba osób posiadających formalne kwalifikacje do nauczania. Pomimo niżu demograficznego uczelnie pedagogiczne nie zmniejszają limitów przyjęć i nadal są w czołówce najbardziej obleganych. 

Na razie jednak w dużej mierze produkują bezrobotnych. Jak podaje małopolskie kuratorium oświaty w naszym województwie nauczyciele stażyści stanowią zaledwie 4,4 proc. wszystkich zatrudnionych w szkołach. – A to oznacza, że wymiana pokoleniowa w tym zawodzie jest praktycznie żadna – mówi Maria Stalmach-Krzyworzeka z małopolskiego oddziału ZNP. – Dlatego apelujemy do władz uczelni pedagogicznych, by sami zaczęli ograniczać liczbę przyjętych i uruchamiali nowe niepedagogiczne kierunki studiów. 

                                                            Lubią swoją pracę, narzekają na zarobki

Polscy nauczyciele ogólnie są zadowoleni ze swojej pracy, przy czym więcej satysfakcji czerpią z pracy w szkole, w której uczą, niż z zawodu jako takiego. Aż 90 proc. zgadza się lub zdecydowanie zgadza ze stwierdzeniem, że lubi pracę w swojej szkole, 85 proc. poleciłoby ją jako dobre miejsce pracy, a jedynie 17 proc. zgadza się lub zdecydowanie zgadza ze stwierdzeniem, że chciałoby zmienić szkołę, gdyby było to możliwe. Nauczyciele są też zadowoleni z jakości swojej pracy – odpowiedź taką wskazało 93 proc. badanych nauczycieli gimnazjum.
 
Mimo zadowolenia z wykonywanej pracy ponad 2/3 nauczycieli jako największe problemy wskazuje przeciążenie pracą, niepewność zatrudnienia, niski prestiż zawodu, a czterech na pięciu – niesatysfakcjonujące zarobki.

Koniec podwyżek

Przez kilka ostatnich lat wynagrodzenie w tym sektorze systematycznie rosło. Nadal jednak zarobki polskich nauczycieli w porównaniu z innymi państwami Unii Europejskiej są na stosunkowo niskim poziomie. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak z 2011 r.) szkolnictwo, obok kultury i sztuki, należy do najgorzej opłacanych branż w kraju, a podwyżki, które nauczyciele otrzymali w ostatnich latach tylko nieznacznie poprawiły ich sytuację materialną. 

Z danych krakowskiego urzędu miasta wynika, że nauczyciel stażysta zatrudniony w szkole w Krakowie w ubiegłym roku otrzymywał średnie wynagrodzenie w wysokości 2717,59 zł, mianowany 3913,33, a dyplomowany 5000,37 zł brutto.



Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio