Aktualności
Nauczyciel dał uczniom białą kartkę i zadanie, które nie miało treści. Oto co powstało
09.09.2020

Paweł Lęcki uczy języka polskiego w II LO w Sopocie, czyli jednym z najlepszych trójmiejskich ogólniaków. Lęcki często gości na naszych łamach, bo jego szkolne analizy są zwykle bardzo celne. Tym razem nauczyciel podzielił się w mediach społecznościowych rezultatem małego eksperymentu, który przeprowadził w swojej szkole. To gotowy scenariusz lekcji, która z pewnością wciągnie każdego ucznia:
“Moi uczniowie z innej pierwszej klasy dostali białą kartkę i zadanie do wykonania - pisze Paweł Lęcki. - Zadanie nie miało treści, było po prostu zadaniem. Nie mogli mnie o nic pytać, zostali sami z kartką i swoim umysłem.
W rezultacie powstały: samolociki, które nie latały, piekła i nieba, czyli origami eschatologii, żuraw, akurat zielony, bo biały był nudny, listy słów, które akurat przyszły komuś do głowy, rysunki kwiatów, gdyż kwiat ma liście i można nim zapełnić kartkę, rozważania filozoficzne o jaskini Platona, czyli o trudnej wolności, rysunki kotów przerysowane z piórnika, obrazy o fizjonomii postaci z podręcznika, pozornie przypadkowe kropki, który jednak połączyły się w kształty.
Oraz nic. Nic też powstało, ale to było bardziej coś, niż w ogóle nic.
W rezultacie uczniowie wyprowadzili wnioski. Człowiek raczej dąży do czegoś, niż do niczego. Z niczego może powstać coś. Ludzie są różni, bo nawet dwa samoloty były różne, choć podobnie nie mogły wznieść się w powietrze, co nie było porażką, tylko doświadczeniem. Jeśli nie ma treści zadania, to również trzeba myśleć, być może nawet bardziej.
Nie zawsze da się ocenić, jakie rozwiązanie jest lepsze lub gorsze, gdyż czasami może istnieć wiele rozwiązań o podobnej wartości.
Jeden z uczniów powiedział, że nie wiedział, co ma zrobić, więc nie zrobił nic. Była to spora odwaga przyznać się do czegoś takiego, gdyż w szkole za brak wiedzy stawia się ocenę niedostateczną. W ten sposób Sokrates nie miałby czego szukać w szkolnej ławce.
Jeśli pozwolimy sobie na odrobinę luksusu niewiedzy i małego eksperymentu, to zawsze mamy szansę na osiągnięcie efektów, które mogą przejść nasze oczekiwania”.
Podoba Wam się pomysł? Wykorzystacie go na swoich lekcjach?
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Ranking mazowieckich szkół podstawowych 2021

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2021
.jpg)
Ranking małopolskich szkół podstawowych 2021

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2021

Ranking dolnośląskich szkół podstawowych 2021
.jpg)
Ranking wrocławskich szkół podstawowych 2021
.jpg)
Ranking opolskich szkół podstawowych 2021

Te WARSZAWSKIE szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z języka angielskiego

Te WARSZAWSKIE szkoły najlepiej przygotowały uczniów do egzaminu z MATEMATYKI

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Baza bezpłatnych atrakcji dla dzieci z Ukrainy
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
- najczęściej
czytane - najczęściej
komentowane