Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Ministerstwo rezygnuje z jednej części egzaminu ósmoklasisty. Uznano, że jest zbędna

24.03.2022

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Ministerstwo rezygnuje z jednej części egzaminu ósmoklasisty. Uznano, że jest zbędna

fot. pexels.com

Ministerstwo edukacji chce zrezygnować z przeprowadzania jednej części egzaminu ósmoklasisty. Apelowali o to rodzice i nauczyciele.

Do Sejmu trafił projekt ustawy dotyczącej między innymi organizacji matury i egzaminu ósmoklasisty. Znalazła się w nim istotna zmiana dotycząca uczniów szkół podstawowych.

Zgodnie z założeniami projektu, który prawdopodobnie zostanie przyjęty na kolejnym posiedzeniu Sejmu, zmianie mają ulec zasady przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Ministerstwo edukacji zdecydowało o rezygnacji z czwartej części tego sprawdzianu pisanego przez uczniów na zakończenie podstawówki.

Przypomnijmy. Do tej pory egzamin ósmoklasisty składał się z trzech części. Pierwszego dnia uczniowie rozwiązywali test z języka polskiego, drugiego dnia z matematyki, a trzeciego z języka obcego. Począwszy od tego roku szkolnego egzamin miał zostać rozszerzony o czwartą część z jednego przedmiotu do wyboru spośród: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.

W związku z pandemią koronawirusa resort edukacji zdecydował jednak, że w tym roku egzaminu z dodatkowego przedmiotu nie będzie. Miał się pojawić na egzaminie dopiero od przyszłego roku szkolnego, tak się jednak nie stanie.

Projekt zaprezentowanej właśnie ustawy wprowadza bowiem zmianę polegającą na całkowitej rezygnacji z przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z czwartego przedmiotu obowiązkowego. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, wynika to przede wszystkim
z postulatów zgłaszanych do Ministerstwa Edukacji i Nauki przez środowiska nauczycieli
i rodziców, którzy wyrażali obawy, że egzamin ósmoklasisty z czwartego przedmiotu do
wyboru powoduje konieczność skupienia się ucznia na jednym (wybranym) przedmiocie
kosztem przedmiotów pozostałych.

Autorzy ustawy piszą również w uzasadnieniu, że nie bez znaczenia dla podjęcia tej decyzji jest fakt, że do przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych w sposób sprawny, obiektywny i sprawiedliwy wystarczą wyniki egzaminu ósmoklasisty z trzech dotychczasowych przedmiotów.

Jak tłumaczy dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej decyzja o rezygnacji z czwartej części egzaminu nie była łatwa. - Byliśmy świadomi potencjalnych korzyści, jakie wynikały z wprowadzenia czwartej części egzamin, jednak ze względu na to wszystko co się zadziało w edukacji w czasie pandemii i ze względu na sygnały jakie dochodziło do CKE i ministerstwa podjęliśmy decyzję, żeby z tego egzaminu zrezygnować - tłumaczył szef CKE podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

Jak zaznaczył, założenie było takie, że uczeń będzie wybierał sobie swój ulubiony przedmiot, ten w którym czuje się najlepiej. - Wybór ten miał następować w ósmej klasie. Jednak w 2021 roku okazało się, że dyrektorzy szkół już w siódmej klasie zaczęli oczekiwać od uczniów wyboru przedmiotów, co kończyło się tym, że dzieci nie wybierały chociażby fizyki, bo nauka tego przedmiotu rozpoczyna się dopiero w siódmej klasie - tłumaczył Marcin Smolik. - Dochodziło do tego, że to co było dobrym założeniem zaczęło się zamieniać w coś, co było przeciwieństwem tego założenia.

Zamiast podstawy programowej wymagania


Dodatkowo ustawa zakłada, że w tym i następnym roku egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej Ma to związek z tym, że w latach szkolnych
2022/2023 i 2023/2024 do tego egzaminu będą przystępowali uczniowie, którzy dużą część swego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii, a więc realizowali zajęcia w trybie zdalnym Na podstawie tych wymagań egzaminacyjnych po raz pierwszy został przeprowadzony egzamin ósmoklasisty w ubiegłym roku szkolnym.

W sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży trwa właśnie pierwsze czytanie ustawy. Prawdopodobnie zostanie ona przegłosowana na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio