Podobno polska szkoła nie nadąża za zmianami, jakie zaszły we współczesnym świecie.
Niestety w naszych szkołach nadal powszechne jest nauczanie transmisyjne, a praca zespołowa, jeśli w ogóle organizowana, należy do rzadkich „eksperymentów”. Nauka w wielu szkołach polega na wykonywaniu poleceń nauczyciela i wypełnianiu kartek w ćwiczeniach. Normą jest uczenie się dla ocen, czyli bez motywacji wewnętrznej. Szkoły z takim profilem nauczania doceniają przede wszystkim uczniów o zdolnościach matematycznych i językowych. Z drugiej strony są szkoły pracujące jakąś określoną metodą, która nie zawsze jest nowoczesna i elastyczna. Chodzeniu do szkoły często towarzyszy stres, spowodowany porównywaniem, ocenianiem, rankingami.
Często rodzice właśnie tego oczekują od szkoły. Chcą, by dzieci miały dobre stopnie i zaliczyły egzaminy końcowe na wysokim poziomie.
Wierzę, że rodzice szukają przede wszystkim szkoły, która będzie dla ich dziecka atrakcyjna, o której będzie ono opowiadało z radością, w której będzie się dobrze czuło. Szukają miejsca, gdzie dziecko będzie mogło rozwijać swój potencjał i talenty. Gdzie jego zdolności i zainteresowania będą ważne. Dla świadomych rodziców istotne jest zarówno zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie, jak i wychowanie dziecka, a także zapewnienie wysokiego standardu opieki i bezpieczeństwa. Rodzice, którzy nie chcą „wyścigu szczurów” dla swoich dzieci i stresów, które są jego nieodłącznym elementem, szukają szkoły przyjaznej, a jednocześnie gwarantującej najwyższe standardy edukacyjne.
Czy da się to połączyć?
Taką szkołą jest Laboratorium Marzeń, szkoła autorska, której oferta powstała na bazie najlepszych doświadczeń specjalistów: pedagogów, naukowców, psychologów, ludzi zajmujących się rozwijaniem kreatywności, sportem, biznesem. Każde dziecko jest inne, każde jest zdolne na swój własny sposób.
Zastanawiam się, czy w Krakowie jest miejsce na kolejną prywatną szkołę.
Wbrew pozorom oferta szkół krakowskich nie jest wcale aż tak atrakcyjna, jakby się wydawało sądząc po ich liczbie. Z kolei przeładowane szkoły samorządowe, proponują naukę nawet na 3 zmiany i często edukację opartą na przestarzałych metodach.
Czym Laboratorium Marzeń będzie się różniło od pozostałych szkół?
Będzie to pierwsza w Krakowie szkoła, oparta na teorii amerykańskiego neuropsychologa, profesora Harvard University, Howarda Gardnera. To teoria mówiąca, że każdy człowiek jest inny i jego inteligencja jest wieloraka. W Polsce teorię amerykańskiego profesora na praktykę edukacyjną przełożyła Monika Zatorska, specjalistka od edukacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb dzieci, uwzględniającej ich niepowtarzalny profil inteligencji. Autorski program naszej szkoły przygotowany został w interdyscyplinarnym zespole kierowanym właśnie przez Monikę Zatorską.
Jaka jest rola nauczyciela w szkole pracującej według tej teorii?
Nauczyciel wykorzystując innowacyjne metody, oparte na praktycznym działaniu, doświadczaniu, wspierające kreatywność, towarzyszy dziecku w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności, udziela rzetelnej informacji o osiągnięciach i ewentualnych brakach, pokazuje drogę do ich poprawy. Nie skupia się na błędach dziecka, bo każdy człowiek, a szczególnie dziecko ma prawo do błędów. Organizuje pracę zespołową, bo ona jest podstawą działań w każdym zawodzie w dzisiejszym świecie. Nauczyciele wspólnie z rodzicami diagnozują mocne strony dziecka, poziom jego rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, motorycznego i na bazie wyników diagnozy proponują sposoby realizacji treści edukacyjnych, dostosowane do indywidualnych potrzeb. Dialog z rodzicami, prowadzony od pierwszego dnia pobytu dziecka w szkole, daje szanse na spójność działań wychowawczych w rodzinie i szkole. Kładziemy duży nacisk na wartości. Stawiamy wymagania i uczymy wymagać od siebie.
Jak wyglądają lekcje w takiej szkole?
Nie ma tu siedzenia rzędami w ławkach, dzieci współpracują ze sobą, komunikują się swobodnie. Zajęcia często prowadzone są w grupach różnowiekowych, dobieranych pod kątem poziomu umiejętności w danej dziedzinie, co powoduje, że nie są nudne. Przerwy są wyznaczone potrzebami dzieci. Codziennie proponujemy naukę języka angielskiego ze specjalnie przygotowanym programem, zajęcia sportowe, zajęcia ze sztuki (teatr, muzykę, plastykę), taniec, i naukę drugiego języka (j. włoski). Plan zajęć jest dostosowany do możliwości psychofizycznych dzieci w określonych porach dnia, na przykład nigdy nie zaczynamy lekcji o 8.00. Nauka podzielona jest na 4 bloki tematyczne: ekspedycja w głąb nauki, język angielski, sport pięć razy w tygodniu w tym dwa razy basen oraz sztuka.
Jak można zostać uczniem Laboratorium Marzeń?
Od września otwieramy oddziały I-III, do których zapraszamy dzieci z roczników 2009, 2008, 2007 i 2006. Istnieje możliwość otwarcia oddziałów IV- V, jeśli zbierze się grupa chętnych dzieci z roczników 2004-2006. Szkoła powstaje na Zabłociu przy ul. Przemysłowej 4 w sąsiedztwie nowoczesnego klubu fitness z basenem, w którym nasi uczniowie będą mieli zajęcia sportowe.
Więcej informacji na temat szkoły na: http://laboratorium-marzen.pl/