Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

ROK PEŁEN RUCHU w Kangurowym Przedszkolu!

11.04.2016

ROK PEŁEN RUCHU w Kangurowym Przedszkolu!
W Kangurowym Przedszkolu trwa rok pod hasłem „Ciało w Ruch”, bo ruch – jak przekonują specjaliści – jest dobry nie tylko dla zdrowia, ale także ma ogromne znaczenie w stymulowaniu myślenia, budowaniu więzi i poczucia własnej wartości.
 
 
Każdy nowy rok szkolny w Kangurowym Przedszkolu rozpoczyna inny temat. – To nasz cel strategiczny, czyli taki obszar, na którym szczególnie w danym roku chcemy się skupić, wokół którego planujemy różne aktywności , zarówno w poszczególnych grupach wiekowych, jak i wspólne dla całego przedszkola – tłumaczy Magdalena Penar, dyrektor Kangurowego Przedszkola przy ul. Podgórki Tynieckie.

Aby cel był łatwy do zapamiętania i bliższy dzieciom zawsze towarzyszy mu hasło przewodnie np. w ubiegłym roku działania skupiały się na kształtowaniu poczucia przynależności dzieci do różnych grup społecznych – rówieśniczej, przedszkolnej, rodziny, a także miasta, regionu i kraju – hasło, które temu przyświecało brzmiało: „W kręgu tradycji”.

Tym razem nauczyciele postanowili nieco rozruszać maluchy. Tegoroczny program ma na celu stymulowanie rozwoju motoryki małej i dużej dzieci, a jego główne hasło to: „Ciało w Ruch”. Skoncentrowanie się na tym obszarze we wszystkich grupach przedszkolnych pozostaje w ścisłym związku zarówno z podstawą programową wychowania przedszkolnego, jak i z filozofią Kangurowego Przedszkola. 

- Ruch dla dzieci jest czymś naturalnym. Można zaryzykować stwierdzenie, że poruszają się zawsze i wszędzie. Bycie w ruchu, działanie i aktywność sprawia im ogromną przyjemność. W rozwoju dzieci ruch jest bardzo ważnym czynnikiem, dzięki niemu badają i poznają świat, nawiązują kontakty, doświadczają swojej mocy i poczucia sprawstwa („Mogę i potrafię to zrobić!”), a co za tym idzie poczucia własnej wartości – mówi Magdalena Penar.

Stymulowanie rozwoju motorycznego dzieci wiąże się nie tylko z profilaktyką zdrowotną, ale pośrednio wpływa na inne ważne obszary rozwoju – społeczny, emocjonalny, mowy, samodzielności, gotowości do nauki czytania i pisania. Co więcej, różnorodne aktywności ruchowe, oprócz usprawniania motorycznego, umożliwiają odnalezienie preferowanej formy wyrażania siebie. Bo przecież ruch to nie tylko sport, ale i taniec, teatr, gra na instrumentach, wędrówki bliższe i dalsze, wszystko to co potrafimy zrobić rękoma – budować, majsterkować, malować, lepić, pisać, piec ciasto, pielęgnować rośliny w ogrodzie, sprzątać, zapinać guziki... - W naszym przedszkolu idziemy jeszcze o krok dalej i próbujemy twórczo podejść do tematu ruchu, traktując go nieco metaforycznie. I tak: ruszamy głowami realizując projekty badawcze, poruszamy zmysły wąchając i smakując, poruszamy serce włączając się w różne akcje pomocowe, wspierając potrzebujących – wyjaśnia Magdalena Penar.

Podczas codziennych zajęć przedszkolaki poznają sporty zimowe czy tańce z różnych stron świata; doskonalą kondycję i sprawność ruchową poprzez codzienne spacery, zabawy w ogrodzie czy zajęcia terenowe (np. w uwielbianej przez dzieci Leśnej Sali albo w formie gry terenowej). Maluchy uczestniczą też w autorskich cyklach zajęć podczas tematycznych poranków poświęconych stymulowaniu umiejętności z obszaru motoryki dużej i małej (np. Szkoła Rysowania, Pląsy z językiem angielskim, Poruszanki – poranne zabawy ruchowe, Kangurowa Szkoła Umiejętności – podczas której najstarsze przedszkolaki doskonalą umiejętności istotne z perspektywy gotowości szkolnej). Zajęcia dodatkowe, w których uczestniczą wszystkie przedszkolaki również sprzyjają realizacji celu – sport, gimnastyka, taniec, zajęcia teatralne i inne.

– W ciągu roku planujemy również aktywności, w których mogłoby uczestniczyć całe przedszkole, co umożliwia poznanie się dzieci, uczy wrażliwości na innych i integruje. Miło wspominamy międzygrupowe spotkania prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Festiwal Tańca, grę terenową z okazji powitania jesieni, w której brały udział wszystkie grupy, czy wspólny bal karnawałowy, którego motywem przewodnim były tańce świata – opowiada dyrektor Penar.


W działania często włączani są rodzice, którzy biorą udział w warsztatach w ramach Akademii Rodzica czy specjalnych cyklach zajęć z dziećmi np. Przytulanki, czyli zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego. - Rodzice są dla nas źródłem inspiracji podczas projektów badawczych, niejednokrotnie występując w roli ekspertów. Ważnym wydarzeniem, które już wpisało się w tradycję Kangurowych Przedszkoli, a w tym roku szczególnie łączy się z celem strategicznym, jest Kangurowy Triathlon. W majowe, sobotnie przedpołudnie spotykamy się, by wspólnie uczestniczyć w zmaganiach biegowych i rowerowych, a po południu na basenie. Nie chodzi tu o zaciętą rywalizację, najważniejsza jest wspólna zabawa i to, by w aktywny sposób razem spędzić czas. 

W Krakowie działają trzy Kangurowe Przedszkola: ul. Olszańska 15, ul. Hofmana 9, ul Podgórki Tynieckie 106. Szczegóły dotyczące zapisów na nowy rok szkolny na www.kanguroweprzedszkole.edu.pl
 

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio