Każdy nowy rok szkolny w Kangurowym Przedszkolu rozpoczyna inny temat. – To nasz cel strategiczny, czyli taki obszar, na którym szczególnie w danym roku chcemy się skupić, wokół którego planujemy różne aktywności , zarówno w poszczególnych grupach wiekowych, jak i wspólne dla całego przedszkola – tłumaczy Magdalena Penar, dyrektor Kangurowego Przedszkola przy ul. Podgórki Tynieckie.
Aby cel był łatwy do zapamiętania i bliższy dzieciom zawsze towarzyszy mu hasło przewodnie np. w ubiegłym roku działania skupiały się na kształtowaniu poczucia przynależności dzieci do różnych grup społecznych – rówieśniczej, przedszkolnej, rodziny, a także miasta, regionu i kraju – hasło, które temu przyświecało brzmiało: „W kręgu tradycji”.
Tym razem nauczyciele postanowili nieco rozruszać maluchy. Tegoroczny program ma na celu stymulowanie rozwoju motoryki małej i dużej dzieci, a jego główne hasło to: „Ciało w Ruch”. Skoncentrowanie się na tym obszarze we wszystkich grupach przedszkolnych pozostaje w ścisłym związku zarówno z podstawą programową wychowania przedszkolnego, jak i z filozofią Kangurowego Przedszkola.
- Ruch dla dzieci jest czymś naturalnym. Można zaryzykować stwierdzenie, że poruszają się zawsze i wszędzie. Bycie w ruchu, działanie i aktywność sprawia im ogromną przyjemność. W rozwoju dzieci ruch jest bardzo ważnym czynnikiem, dzięki niemu badają i poznają świat, nawiązują kontakty, doświadczają swojej mocy i poczucia sprawstwa („Mogę i potrafię to zrobić!”), a co za tym idzie poczucia własnej wartości – mówi Magdalena Penar.
Stymulowanie rozwoju motorycznego dzieci wiąże się nie tylko z profilaktyką zdrowotną, ale pośrednio wpływa na inne ważne obszary rozwoju – społeczny, emocjonalny, mowy, samodzielności, gotowości do nauki czytania i pisania. Co więcej, różnorodne aktywności ruchowe, oprócz usprawniania motorycznego, umożliwiają odnalezienie preferowanej formy wyrażania siebie. Bo przecież ruch to nie tylko sport, ale i taniec, teatr, gra na instrumentach, wędrówki bliższe i dalsze, wszystko to co potrafimy zrobić rękoma – budować, majsterkować, malować, lepić, pisać, piec ciasto, pielęgnować rośliny w ogrodzie, sprzątać, zapinać guziki... - W naszym przedszkolu idziemy jeszcze o krok dalej i próbujemy twórczo podejść do tematu ruchu, traktując go nieco metaforycznie. I tak: ruszamy głowami realizując projekty badawcze, poruszamy zmysły wąchając i smakując, poruszamy serce włączając się w różne akcje pomocowe, wspierając potrzebujących – wyjaśnia Magdalena Penar.
Podczas codziennych zajęć przedszkolaki poznają sporty zimowe czy tańce z różnych stron świata; doskonalą kondycję i sprawność ruchową poprzez codzienne spacery, zabawy w ogrodzie czy zajęcia terenowe (np. w uwielbianej przez dzieci Leśnej Sali albo w formie gry terenowej). Maluchy uczestniczą też w autorskich cyklach zajęć podczas tematycznych poranków poświęconych stymulowaniu umiejętności z obszaru motoryki dużej i małej (np. Szkoła Rysowania, Pląsy z językiem angielskim, Poruszanki – poranne zabawy ruchowe, Kangurowa Szkoła Umiejętności – podczas której najstarsze przedszkolaki doskonalą umiejętności istotne z perspektywy gotowości szkolnej). Zajęcia dodatkowe, w których uczestniczą wszystkie przedszkolaki również sprzyjają realizacji celu – sport, gimnastyka, taniec, zajęcia teatralne i inne.
– W ciągu roku planujemy również aktywności, w których mogłoby uczestniczyć całe przedszkole, co umożliwia poznanie się dzieci, uczy wrażliwości na innych i integruje. Miło wspominamy międzygrupowe spotkania prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Festiwal Tańca, grę terenową z okazji powitania jesieni, w której brały udział wszystkie grupy, czy wspólny bal karnawałowy, którego motywem przewodnim były tańce świata – opowiada dyrektor Penar.
– W ciągu roku planujemy również aktywności, w których mogłoby uczestniczyć całe przedszkole, co umożliwia poznanie się dzieci, uczy wrażliwości na innych i integruje. Miło wspominamy międzygrupowe spotkania prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Festiwal Tańca, grę terenową z okazji powitania jesieni, w której brały udział wszystkie grupy, czy wspólny bal karnawałowy, którego motywem przewodnim były tańce świata – opowiada dyrektor Penar.
W działania często włączani są rodzice, którzy biorą udział w warsztatach w ramach Akademii Rodzica czy specjalnych cyklach zajęć z dziećmi np. Przytulanki, czyli zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego. - Rodzice są dla nas źródłem inspiracji podczas projektów badawczych, niejednokrotnie występując w roli ekspertów. Ważnym wydarzeniem, które już wpisało się w tradycję Kangurowych Przedszkoli, a w tym roku szczególnie łączy się z celem strategicznym, jest Kangurowy Triathlon. W majowe, sobotnie przedpołudnie spotykamy się, by wspólnie uczestniczyć w zmaganiach biegowych i rowerowych, a po południu na basenie. Nie chodzi tu o zaciętą rywalizację, najważniejsza jest wspólna zabawa i to, by w aktywny sposób razem spędzić czas.
W Krakowie działają trzy Kangurowe Przedszkola: ul. Olszańska 15, ul. Hofmana 9, ul Podgórki Tynieckie 106. Szczegóły dotyczące zapisów na nowy rok szkolny na www.kanguroweprzedszkole.edu.pl