Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Ósmoklasiści nieco lepsi z matematyki od gimnazjalistów, ale słabsi z języków

Ósmoklasiści nieco lepsi z matematyki od gimnazjalistów, ale słabsi z języków

14.06.2019

Centralna Komisja Egzaminacyjna podała dziś wyniki egzaminów, do których w kwietniu przystąpili uczniowie kończący gimnazjum i ośmioklasową szkołę podstawową. Jak zwykle najsłabiej wypadła matematyka.

W tym roku do egzaminów przystąpiły dwa roczniki uczniów: ci kończący gimnazjum oraz pierwsi absolwenci ośmioklasowej szkoły podstawowej.

Gimnazjaliści pisali egzamin składający się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach). W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Nieco łatwiejsze zadanie mieli uczniowie kończący podstawówkę. Ich egzamin również składał się z trzech części, ale sprawdzano ich wiedzę wyłącznie z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki oraz języka obcego. Tak będzie jeszcze przez dwa kolejne lata. Dopiero od 2022 roku każdy uczeń kończący podstawówkę napisze egzamin z czterech przedmiotów: języka polskiego; matematyki; języka obcego i jednego przedmiotu do wyboru spośród: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.

Tegoroczne wyniki gimnazjalistów i ósmoklasistów są porównywalne. Na przykład test z języka polski jedni i drudzy napisali na identycznym poziomie, zdobywając 63 proc. możliwych do uzyskania punktów. Z matematyki nieznacznie lepsi byli ósmoklasiści, którzy zdobyli 45 proc. punktów, a gimnazjaliści - 43 proc. Z kolei z języka angielskiego lepsi okazali się gimnazjaliści - 68 proc. punktów z części podstawowej, podczas gdy ósmoklasiści zdobyli 59 proc. punktów.

Uczniowie kończący w tym roku gimnazjum i szkołę podstawową będą przyjmowani do liceów i techników na podstawie różnych kryteriów. W każdej szkole mają powstać oddzielne klasy dla absolwentów gimnazjum, którzy w LO będą uczyć się przez trzy lata, a w technikum przez cztery i dla absolwentów podstawówki, którzy trafią do czteroletniego liceum lub pięcioletniego technikum. Nauka w szkołach branżowych (dawnych zawodówkach) dla wszystkich uczniów trwa trzy lata.

Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego:

Historia i wiedza o społeczeństwie - 59 proc.
Język polski - 63 proc.
Przedmioty przyrodnicze - 49 proc.
Matematyka - 43 proc.
Język angielski (poziom podstawowy) - 68 proc.
Język angielski (poziom rozszerzony) - 53 proc.
Język niemiecki (poziom podstawowy ) - 51 proc.
Język niemiecki (poziom rozszerzony) - 43 proc.

Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty:

Język polski - 63 proc.
Matematyka - 45 proc.
Język angielski - 59 proc.
Język niemiecki - 42 proc.

(ANKO)
Fot. fotolia

Komentarze

Czytelnik
15.06.2019 23:10
Nie można w ten sposób porównywać wyników dwóch różnych egzaminów! Wystarczy dość podstawowa wiedza matematyczna. To, że np. ósmoklasiści napisali egzamin z matematyki na 45 proc. a gimnazjaliści na 43 proc. wcale nie świadczy o tym, że ci pierwsi napisali matematykę lepiej, bo to zupełnie różne testy. Egzamin był po prostu trochę łatwiejszy. Podobnie absolutnie nieuprawnione jest twierdzenie, że matematyka wypadła słabiej, niż inne przedmioty. Od lat egzamin z j. polskiego gimnazjalistów jest po prostu znacznie prostszy, niż egzamin z matematyki. Obu tych wyników nie można porównywać, bo jest to zwyczajnie manipulacja statystyką.

Dodaj komentarz

made in osostudio