Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Czytanie na plusie, pisanie na minusie

02.06.2014

Czytanie na plusie, pisanie na minusie
Znamy wyniki tegorocznego sprawdzianu, który uczniowie szóstych klas pisali 1 kwietnia. W Małopolsce dzieci zdobyły średnio 26,68 pkt na 40 możliwych. O włos wyprzedzili ich uczniowie z Mazowsza, zdobywając 26,98. Wynik ogólnopolski to 25,82 pkt.

Czytanie i korzystanie z informacji – to najmocniejsze strony dwunastolatków. Najgorzej radzą sobie z pisaniem i rozumowaniem.

„Samorząd szkolny organizuje zbiórkę książek i zabawek przeznaczonych na loterię. Napisz ogłoszenie o tej zbiórce”. Z tym zadaniem uczniowie nie mieli większych problemów i uzyskali za nie średnio 66 proc. punktów możliwych do zdobycia. Często jednak zapominali napisać kiedy i gdzie odbędzie się zbiórka.

Poważniejsze problemy pojawiły się jednak przy zadaniu 26., które brzmiało: Co dwie głowy, to nie jedna. Napisz opowiadanie, którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu.

Na ogół uczniowie poprawnie interpretowali powiedzenie i często traktowali je jako puentę swoich opowiadań. To zadanie pokazało jednak, że wielu szóstoklasistów ma bardzo ubogie słownictwo. Świadczyły o tym liczne powtórzenia i monotonia składniowa prac.

Za te dwa zadania uczniowie mogli otrzymać maksymalnie 10 punktów, średnio zdobyli 6.

Gorzej wypadli jeśli chodzi o rozumowanie, które sprawdzano czterema zadaniami. Uczeń mógł uzyskać za ich rozwiązanie maksymalnie 8 punktów. Średni wynik wyniósł 4,77 pkt.

Najtrudniejszym zadaniem na rozumowanie okazało się zadanie 22: „W restauracji jest 6 stolików dwuosobowych i o 4 więcej stolików czteroosobowych. Stolików ośmioosobowych jest 2 razy mniej niż dwuosobowych i czteroosobowych łącznie. Ile jest wszystkich miejsc przy stolikach w tej restauracji?”. Z tego zadania uczniowie uzyskali średnio 58 proc. punktów.

Korzystanie z informacji z różnych źródeł również nie jest domeną naszych uczniów. Sporo problemów sprawiło im bowiem zadanie 20: „Magda ma 13 lat, a jej siostra Ania jest o osiem lat młodsza. Ich tata jest przewodnikiem górskim. W sobotę wjechali w trójkę kolejką na szczyt, a potem z niego zjechali. Ile zapłacili łącznie za bilety na przejazd kolejką?”

Rozwiązanie tego zadania. wymagało obliczenia kosztu zakupu biletów dla 3-osobowej rodziny. Należało ustalić cenę biletu ulgowego dwuprzejazdowego, zauważyć, że jedno z dzieci ma mniej niż 7 lat, więc przysługuje mu przejazd bezpłatny, a tata jest przewodnikiem górskim i płaci za bilet zawsze 5 zł. Niezbędne dane znajdowały się w różnych miejscach tabeli, a pominięcie jednego szczegółu skutkowało błędnym rozwiązaniem zadania. Poprawną odpowiedź wskazało tylko 48 proc. uczniów.

Jeszcze mniej uczniów poradziło sobie z zadaniem 16.: „Prostokątna kartka papieru samoprzylepnego ma wymiary 21 cm na 30 cm. Ile najwięcej prostokątnych naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z tej kartki?”. Poprawną odpowiedź wybrało 45 proc. szóstoklasistów.

Z całego sprawdzianu uczniowie małopolskich szkół zdobyli średnio 26,82 pkt na 40 możliwych. Jak co roku najlepiej z zadaniami poradzili sobie mieszkańcy dużych miast – ich wynik to 29,44 pkt., a najsłabiej wypadli uczniowie z wiejskich podstawówek – zdobyli średnio 25,83 pkt.

Do sprawdzianu muszą przystąpić wszyscy uczniowie, to jeden z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Tego egzaminu nie można jednak oblać. Wynik jest brany pod uwagę podczas rekrutacji do niektórych gimnazjów spoza rejonu ucznia.

(AK)

 

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio