Czytanie i korzystanie z informacji – to najmocniejsze strony dwunastolatków. Najgorzej radzą sobie z pisaniem i rozumowaniem.
„Samorząd szkolny organizuje zbiórkę książek i zabawek przeznaczonych na loterię. Napisz ogłoszenie o tej zbiórce”. Z tym zadaniem uczniowie nie mieli większych problemów i uzyskali za nie średnio 66 proc. punktów możliwych do zdobycia. Często jednak zapominali napisać kiedy i gdzie odbędzie się zbiórka.
Poważniejsze problemy pojawiły się jednak przy zadaniu 26., które brzmiało: Co dwie głowy, to nie jedna. Napisz opowiadanie, którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu.
Na ogół uczniowie poprawnie interpretowali powiedzenie i często traktowali je jako puentę swoich opowiadań. To zadanie pokazało jednak, że wielu szóstoklasistów ma bardzo ubogie słownictwo. Świadczyły o tym liczne powtórzenia i monotonia składniowa prac.
Za te dwa zadania uczniowie mogli otrzymać maksymalnie 10 punktów, średnio zdobyli 6.
Gorzej wypadli jeśli chodzi o rozumowanie, które sprawdzano czterema zadaniami. Uczeń mógł uzyskać za ich rozwiązanie maksymalnie 8 punktów. Średni wynik wyniósł 4,77 pkt.
Najtrudniejszym zadaniem na rozumowanie okazało się zadanie 22: „W restauracji jest 6 stolików dwuosobowych i o 4 więcej stolików czteroosobowych. Stolików ośmioosobowych jest 2 razy mniej niż dwuosobowych i czteroosobowych łącznie. Ile jest wszystkich miejsc przy stolikach w tej restauracji?”. Z tego zadania uczniowie uzyskali średnio 58 proc. punktów.
Korzystanie z informacji z różnych źródeł również nie jest domeną naszych uczniów. Sporo problemów sprawiło im bowiem zadanie 20: „Magda ma 13 lat, a jej siostra Ania jest o osiem lat młodsza. Ich tata jest przewodnikiem górskim. W sobotę wjechali w trójkę kolejką na szczyt, a potem z niego zjechali. Ile zapłacili łącznie za bilety na przejazd kolejką?”
Rozwiązanie tego zadania. wymagało obliczenia kosztu zakupu biletów dla 3-osobowej rodziny. Należało ustalić cenę biletu ulgowego dwuprzejazdowego, zauważyć, że jedno z dzieci ma mniej niż 7 lat, więc przysługuje mu przejazd bezpłatny, a tata jest przewodnikiem górskim i płaci za bilet zawsze 5 zł. Niezbędne dane znajdowały się w różnych miejscach tabeli, a pominięcie jednego szczegółu skutkowało błędnym rozwiązaniem zadania. Poprawną odpowiedź wskazało tylko 48 proc. uczniów.
Jeszcze mniej uczniów poradziło sobie z zadaniem 16.: „Prostokątna kartka papieru samoprzylepnego ma wymiary 21 cm na 30 cm. Ile najwięcej prostokątnych naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z tej kartki?”. Poprawną odpowiedź wybrało 45 proc. szóstoklasistów.
Z całego sprawdzianu uczniowie małopolskich szkół zdobyli średnio 26,82 pkt na 40 możliwych. Jak co roku najlepiej z zadaniami poradzili sobie mieszkańcy dużych miast – ich wynik to 29,44 pkt., a najsłabiej wypadli uczniowie z wiejskich podstawówek – zdobyli średnio 25,83 pkt.
Do sprawdzianu muszą przystąpić wszyscy uczniowie, to jeden z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Tego egzaminu nie można jednak oblać. Wynik jest brany pod uwagę podczas rekrutacji do niektórych gimnazjów spoza rejonu ucznia.
(AK)