Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Polscy gimnazjaliści w światowej czołówce

03.12.2019

Polscy gimnazjaliści w światowej czołówce
Polscy uczniowie osiągnęli rewelacyjny wynik w najnowszym badaniu PISA. Okazuje się, że zlikwidowane przez rząd PiS gimnazja były jednymi z najlepszych szkół na świecie.


PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to badanie realizowane co trzy lata przez OECD (Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Sprawdza ono umiejętności piętnastolatków w trzech dziedzinach: matematyce, czytaniu i interpretacji oraz rozumowaniu w naukach przyrodniczych.

W ostatnim badaniu, które zostało przeprowadzone w 2018 r. wzięło udział ponad 600 tys. uczniów z 79 krajów. W Polsce testy rozwiązywało 5653 uczniów przedostatniego gimnazjalnego rocznika. Ich wyniki są imponujące.

Z czytania i interpretacji uzyskali oni 512 punktów. To o 6 punktów więcej niż w badaniu PISA z 2015 r. i aż o 25 pkt. więcej niż wynosi średnia krajów OECD. W Europie lepszy wynik zrobili jedynie uczniowie z Estonii – 523 punkty, Finlandii – 520 pkt. i Irlandii – 518 pkt. W rankingu światowym Polskę przegoniły tylko wybrane regiony Chin (555 punktów), Singapur (549 pkt.), Makao (525 pkt.) i Hongkong (524 pkt.), a także Kanada (520 pkt.) i Korea Południowa (514 pkt.). W czytaniu i interpretacji tekstu polscy uczniowie zajęli więc czwarte miejsce w Europie.

Jeszcze lepiej polscy gimnazjaliści wypadli na testach z matematyki. Tu zdobyli 516 punktów. W Europie lepsi od naszych uczniów byli tylko ich rówieśnicy z Estonii z 523 pkt. i Holandii z 519 pkt. Trzecie miejsce na kontynencie to najlepszy wynik Polski w historii tego badania (czyli od 2000 r.). Co ciekawe nasi uczniowie przegonili Finlandię, która często stawiana jest za wzór kształcenia, ale także Szwajcarię, Danię, czy Szwecję.

Na świecie Polskę przegoniły jedynie wysoko rozwinięte regiony i państwa azjatyckie: najbogatsze kantony chińskie (591 pkt.), Singapur (569 pkt.), Makao (558 pkt.), Hongkong (551 pkt.), Tajpej (531 pkt.), a także Japonia (527 pkt.) i Korea Południowa (526 pkt.).

W naukach przyrodniczych polscy gimnazjaliści zdobyli 511 pkt. W tym zestawieniu Polskę prześcignęła w Europie jedynie Estonia – 530 pkt. i Finlandia – 522 pkt. Zatem i pod tym względem nasi uczniowie zajęli trzecie miejsce w Europie.

Na świecie lepsze okazały się najbogatsze regiony chińskie (590 pkt.), Singapur (551 pkt.), Makao (544 pkt.), Japonia (529 pkt.), Korea Płd. (519 pkt.), Kanada (518 pkt.), Hongkong (517 pkt.) i Tajpej (516 pkt.).

W sumie, przedostatni rocznik likwidowanych gimnazjów osiągnął najlepsze wyniki kształcenia w historii badania PISA. Podobny sukces, nasi uczniowie osiągnęli w 2012 roku. Wówczas Polska okazała się krajem, który zrobił największe postępy wśród wszystkich uczestniczących w badaniu.

Twórcy PISA nie kryli, że ten sukces Polska zawdzięcza powstaniu gimnazjów, bo badanie objęło pierwszy rocznik uczniów, którzy uczyli się w gimnazjum zgodnie z nową podstawą programową.

Z tegorocznego raportu PISA wynika, że Polska jest jedynym krajem OECD, który między 2000 a 2018 rokiem podniósł swój wynik z poziomu poniżej średniej OECD do poziomu znacząco ponad tę średnią. Polscy uczniowie poprawili wyniki o 33 punkty na skali PISA. Tylko Chile uzyskało wyższy przyrost wyników, ale jest to kraj, który dalej plasuje się daleko poniżej średniej OECD.

Tylko sześć krajów OECD poprawiło swoje rezultaty od 2000 roku, ale żaden z nich nie osiągnął tak wysokich wyników jak Polska. Większość krajów OECD odnotowała spadek wyników uczniów. Od 2000 roku wyniki spadły najbardziej w Islandii, Finlandii, Australii i Nowej Zelandii. Słabsze wyniki uzyskali też młodzi Japończycy, Grecy, Belgowie, Kanadyjczycy, Francuzi, Włosi, Koreańczycy, Szwedzi i Szwajcarzy.

Wyniki uczniów z krajów europejskich

CZYTANIE
1. Estonia - 523
2. Finlandia - 520
3. Irlandia - 518
4. Polska - 512
5. Szwecja - 506
6. Wielka Brytania - 504
7. Dania - 501
8. Niemcy - 498
9. Słowenia - 495
10. Belgia - 493
      Francja - 493

MATEMATYKA
1. Estonia - 523
2. Holandia - 519
3. Polska - 516
4. Dania - 509
    Słowenia - 509
5. Belgia - 508
6. Finlandia - 507
7. Szwecja - 502
    Wielka Brytania - 502
8. Niemcy - 500
    Irlandia - 500
9. Czechy - 499
    Austria - 499
10. Łotwa - 496

NAUKI PRZYRODNICZE
1. Estonia - 530
2. Finlandia - 522
3. Polska - 511
4. Słowenia - 507
5. Wielka Brytania - 505
6. Holandia - 503
    Niemcy - 503
7. Szwecja - 499
    Belgia - 499
8. Czechy - 497
9. Irlandia - 496
10. Francja - 493
      Dania - 493


Anna Kolet-Iciek
Fot. fotolia

made in osostudio