Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

One myślą, że się bawią, my wiemy, że się uczą

09.12.2014

One myślą, że się bawią, my wiemy, że się uczą
O nauce języków obcych w żłobkach rozmawiamy z Grażyną Znamirowską, lektorem języka angielskiego ze szkoły PRYMUS Kraków.
 
W żłobkach zapanowała moda na naukę języka angielskiego. Czy tak wczesna edukacja zagwarantuje, że nasze dziecko szybciej i lepiej opanuje język obcy?

Rodzice często zastanawiają się kiedy ich dziecko powinno zacząć naukę języka obcego. Język angielski w przedszkolach to już norma. Uważa się, że umysł dzieci w wieku przedszkolnym, a ja osobiście uważam, że dotyczy to również dzieci w okresie żłobkowym, jest bardzo chłonny. Dzieci, nawet te dwu i trzyletnie posiadają naturalną ciekawość świata i chęć do nauki. Co więcej, dzieci, które rozpoczynają naukę języka obcego w bardzo wczesnym wieku mają lepszą wymowę i szybciej opanowują gramatykę niż ich rówieśnicy później rozpoczynający edukację językową.

Zastanawiam się jednak, czy tak małe dzieci są w stanie skupić się na tym, co mówi do nich nauczyciel? Jak dotrzeć do takiego maluszka? 

Nauczyciel w żłobku lub przedszkolu powinien używać odpowiednio dobranych pomocy dydaktycznych. Niezbędny jest np. odtwarzacz CD, który umożliwia dzieciom kontakt z naturalnym językiem angielskim poprzez słuchanie piosenek, wierszy typu Chant oraz innych ćwiczeń słuchowych. Ponadto bardzo ważną rolę odgrywają materiały wizualne: karty obrazkowe, zdjęcia, zabawki, pacynki, kolorowanki. Uważam jednak, że najistotniejszą rolę w pracy z tak małymi dziećmi pełni zabawa. Maluszki przede wszystkim chcą się bawić, skakać, tańczyć, śpiewać, ruszać się. Poprzez zabawę dzieci ćwiczą pamięć oraz umiejętność skupienia uwagi. Zabawa pomaga również pokonać nieśmiałość oraz ułatwia kontakt z rówieśnikami. Podstawową regułą obowiązującą w nauce języka angielskiego w żłobkach powinna być zasada: One myślą, że się bawią, my wiemy, że się uczą. 

Jak często odbywają się zajęcia w żłobkach i jak długo trwają?

Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają 20 minut. Z moich obserwacji wynika, że o szybkości przyswajania języka angielskiego lub innego języka obcego decyduje nie tyle czynnik czasu, co podejście do dziecka, czyli atmosfera zajęć. Poczucie akceptacji, bezpieczeństwa, elementy humorystyczne, nastrój zaciekawienia sprawiają, że dzieci czują się dobrze na zajęciach, a w konsekwencji lepiej i szybciej się uczą.

Jednak sama nauka w żłobku lub przedszkolu pewnie nie wystarczy. Czy powinniśmy ćwiczyć dodatkowo z dzieckiem w domu, puszczać mu anglojęzyczne bajki lub piosenki? 

Powtarzanie realizowanego materiału w domu polecam tylko i wyłącznie tym rodzicom, którzy bardzo dobrze znają język angielski. Nie polecam natomiast puszczania dziecku piosenek i wierszyków nagrywanych przez polskie dzieci, gdyż one np. zbyt twardo wymawiają spółgłoski. Obecnie wiele wydawnictw anglojęzycznych proponuje pomoce dla najmłodszych i z takiego wsparcie rodzic może korzystać w domu.
 
 
 

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio