Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Alarmujące wyniki próbnego egzaminu ósmoklasisty. Wiemy, które szkoły napisały najlepiej

07.02.2019

Alarmujące wyniki próbnego egzaminu ósmoklasisty. Wiemy, które szkoły napisały najlepiej
Uczniowie kończący podstawówkę polegli na teście z matematyki. Średni wynik, jaki osiągnęli to zaledwie 26 proc. możliwych do zdobycia punktów.

Pod koniec ubiegłego roku dwa wydawnictwa edukacyjne: Operon i Nowa Era udostępniły szkołom arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty. To sprawdzian, do którego w tym roku uczniowie kończący podstawówkę przystąpią po raz pierwszy. Ma się on składać z trzech części: języka polskiego, matematyki i języka obcego. I właśnie z tych przedmiotów szkoły próbnie przeegzaminowały uczniów.

Matematyczny dramat

Do sprawdzianu przygotowanego przez Wydawnictwo Operon pod koniec listopada ubiegłego roku przystąpiło ponad 63 tys. uczniów z blisko 2300 szkół. Piszący najlepiej poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego, choć trudno mówić o jakimś spektakularnym sukcesie ponieważ średnio zdobyli z tego przedmiotu 49 proc. punktów. Najlepiej napisali uczniowie z województw podlaskiego, mazowieckiego, podkarpackiego i małopolskiego.

Podobnie wypadł język angielski, z którego uczniowie zdobyli średnio 47 proc. punktów, nieco słabiej poradzili sobie z językiem niemieckim, zdobywając 35 proc. punktów.

Jednak prawdziwy dramat rozegrał się na teście z matematyki, z którego ósmoklasiści zdobyli średnio zaledwie 26 proc. punktów.

Nieco lepsze wyniki osiągnęli uczniowie piszący próbny egzamin przygotowany przez Wydawnictwo Nowa Era. Ich średni wynik z języka polskiego to nieco ponad 50 proc. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność napisania komentarza na temat, czy warto podróżować, zawierającego stanowisko „za” lub „przeciw” poparte dwoma argumentami. Najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte z luką dotyczące rozpoznania rodzaju literackiego, do którego należy sonet i wymieniania cech gatunkowych sonetu.

Średni wynik testu z matematyk to 38,34 proc. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym sprawność rachunkową w zakresie obliczeń godzinowych.
Najtrudniejsze okazało się również zadanie zamknięte, ale sprawdzające umiejętność dobierania i przekształcania prostych wyrażeń algebraicznych w sytuacji praktycznej.

Z kolei średni wynik testu z języka angielskiego wyniósł 42,70 proc. Uczniowie wykazali się znajomością funkcji językowych i najlepiej wykonali zadania sprawdzające umiejętność reagowania w sposób zrozumiały na wypowiedzi w typowych sytuacjach. Ponadto wyniki egzaminu pokazują, że piszący potrafią prosić o radę, przekazywać informacje i wyjaśnienia, udzielać pozwolenia, wyrażać uczucia. Najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych. Uczniowie musieli poprawnie uzupełnić luki w zdaniach, wykorzystując podane wyrazy. Egzamin pokazał, że nie posługują się w pełni swobodnie i pewnie podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych).

Zdążą nadrobić?

Zdaniem dr. Marcina Smolika, dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej słabe wyniki próbnego egzaminu nie powinny być powodem do wszczynania alarmu. - Próbne egzaminy odbyły się pod koniec ubiegłego roku, a to oznacza, że przed uczniami jeszcze kilka miesięcy nauki - mówi dr Smolik. - Niektóre zadania mogły dotyczyć zagadnień lub lektur obowiązkowych, które nie zostały jeszcze omówione z uczniami na lekcjach. Dlatego wyniki diagnozy nie odzwierciedlają do końca stanu wiedzy uczniów, który będzie na prawdziwym egzaminie w kwietniu.

CKE również udostępniła szkołom próbne arkusze. Podstawówki mogły z nich skorzystać organizując egzamin w dniach od 18 do 20 grudnia. Oprócz tego Komisja w dniach 10-12 grudnia przeprowadziła podobną diagnozę na wybranej grupie 4700 uczniów z całej Polski. - Analizujemy właśnie wyniki tej próby. Przedstawimy je prawdopodobnie w przyszłym tygodniu - zapowiada Marcin Smolik.

W marcu okręgowe komisje egzaminacyjne udostępnią dodatkową pulę zadań z języka polskiego, matematyki oraz języków obcych nowożytnych, które będzie można wykorzystać podczas ostatnich powtórek przed egzaminem, który ma się odbyć od 15 do 17 kwietnia.

Szkoły, których uczniowie najlepiej napisali próbny egzamin Wydawnictwa Operon:

1. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 Społecznego Towarzystwa Oświatowego - Warszawa

2. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 10 Społecznego Towarzystwa Oświatowego - Warszawa

3. Niepubliczna Szkoła Podstawowa nr 72 - Piaseczno

4. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Nowaka-Jeziorańskiego - Warszawa

5. Prywatna Szkoła Podstawowa nr 51 im Brzechwy - Warszawa

6. Niepubliczna Szkoła Podstawowa nr 47 im. Schumana - Warszawa

7. Prywatna Lingwistyczna Szkoła Podstawowa - Częstochowa

8. Szkoła Podstawowa Towarzystwa Edukacyjnego “Vizja” - Warszawa

9. Podstawowa Ekologiczna Szkoła Społeczna - Rumia

10. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 Społecznego Towarzystwa Oświatowego - Gdańsk

Anna Kolet-Iciek
Fot. fotolia

Komentarze (1)

Matka
24.02.2019 20:03
A CKE poinfirmowala ze blednie sprawdzila nawet zadania zamkniete? Uczniowie mieli zanizone punktacje w szkole u mojego dziecka, bledy w sprawdzaniu zadan zamknietych I otwartych

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio