Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Najlepsze podstawówki w mieście

25.06.2013

Najlepsze podstawówki w mieście
Znamy już wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów. Jako pierwsi publikujemy też listę szkół, które na teście wypadły najlepiej. Tylko u nas możecie sprawdzić, czy szkoła waszego dziecka trzyma poziom i robi wszystko, by zapewnić swoim absolwentom jak najlepszy start do gimnazjum.

Rankingi wszystkich małopolskich szkół podstawowych znajdziesz tutaj


Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich, Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Krakowie oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Ks. Prof. Józefa Tischnera – to trzy krakowskie podstawówki, których uczniowie w tym roku najlepiej napisali sprawdzian szóstoklasisty, czyli test wiedzy ogólnej, który każde dziecko musi zaliczyć, żeby ukończyć podstawówkę (dot. szkół, w których do egzaminu przystąpiło co najmniej 20 uczniów). Egzaminu nie można oblać. Jego wynik nie jest też brany pod uwagę podczas rocznej klasyfikacji i rekrutacji do gimnazjów, ale tylko wówczas gdy dziecko idzie do szkoły rejonowej. Jeśli wybierze szkołę spoza swojego rejonu, albo na przykład prywatną czy społeczną, musi się liczyć z tym, że zostanie o ten wynik zapytane. Część uczniów podchodzi więc do egzaminu bardzo poważnie. Jest on też dobrym sprawdzianem pracy szkoły. Oczywiście nie jedynym, ale jednym z istotniejszych.

Na naszą prośbę Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przygotowała listę 20 krakowskich szkół, które w tym roku najlepiej wypadły na teście. Pod uwagę brane były tylko te podstawówki, w których do egzaminu przystąpiło minimum 20 uczniów, bo jak tłumaczy Lech Gawryłow, dyrektor krakowskiej OKE, znacznie łatwiej jest zrobić dobry wynik szkole, w której do sprawdzianu przystępuje garstka zdających. – Takich szkół nie można porównywać z tymi, w których jest większa liczba uczniów – przekonuje Lech Gawryłow.

Prywatna, katolicka i społeczna na czele

Tym razem stawkę otwiera Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich. Jej uczniowie zdobyli na sprawdzianie średnio 34,5 punktu na 40 możliwych. W ubiegłym roku wynik tej szkoły był niższy o prawie 4 punkty, ale również mieścił się wśród najwyższych.

- Nie prowadziliśmy jednak żadnych specjalnych działań, by go uzyskać. To się po prostu dzieje w trakcie normalnej, codziennej pracy - mówi Maria Agata Marzec, dyrektor szkoły.

Zaznacza ona, że w szkole "Noblistów" dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach wspomagających ich rozwój, konsultacjach z nauczycielami, którzy zawsze mają czas dla swoich uczniów i ich rodziców, a także na bieżąco analizowane są wyniki sprawdzianów, również tych próbnych, w których szkoła zawsze bierze udział.

- Zachęcamy też naszych uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach, co między innymi pozwala im oswoić się ze stresem egzaminacyjnym. Cały czas motywujemy również dzieci do nauki i promujemy rozwijanie zainteresowań - tłumaczy Maria Agata Marzec.

A jaki przepis na dobrą szkołę mają w drugiej w kolejności najlepszej podstawówce w mieście, czyli Katolickiej Szkole Podstawowej im. św. Jadwigi Królowej? – Potrzebni są do tego dobrzy nauczyciele, rodzice, którzy z nimi współpracują, a przede wszystkim dzieci, które chcą się uczyć – wymienia ks. mgr Jarosław Chlebda, wicedyrektor szkoły.

Dzieci od „Jadwigi” podczas tegorocznego egzaminu zdobyły na teście 34,1 punktu, czym poprawiły swój ubiegłoroczny rezultat o ponad 1 punkt.

- My w tym roku wypadliśmy natomiast nieco gorzej na sprawdzianie niż rok temu – mówi Anna Goch-Murzyniec, dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej nr 7.

Dzieci z „Siódemki” zdobyły średnio 33,8 punktu, czyli o jeden punkt mniej niż ich koledzy rok wcześniej, a mimo to i tak zapewniły szkole miejsce na podium. – Jestem z nich bardzo dumna – mówi Anna Goch-Murzyniec.

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 już od kilku lat jest w ścisłej czołówce krakowskich podstawówek. W ubiegłym roku nieco lepszy od niej wynik na sprawdzianie uzyskała tylko Prywatna Szkoła Podstawowa nr 3 British International School of Cracow, ale tam egzamin zdawał tylko jeden uczeń.

- Większość naszych uczniów podchodzi do sprawdzianu na luzie, bo i tak mają zapewnione miejsce w naszym gimnazjum. Jednak ci, którzy wybierają inną szkołę zwykle osiągają najwyższe wyniki – zapewnia Anna Goch-Murzyniec. – Cieszy nas też to, że słabsi uczniowie napisali w tym roku powyżej swoich możliwości.

To wszystko doceniają rodzice, wśród których szkoła uchodzi za elitarną. I choć miesięczne czesne wynosi tu 780 zł, w tym roku o przyjęcie do „Siódemki” ubiegało się ok. 100 chętnych, przyjęto niespełna 40.

Egzamin muszą przejść również rodzice

Większość szkół z pierwszej dziesiątki, a nawet dwudziestki, to szkoły, które przyjmują wybranych przez siebie kandydatów. I to w dużej mierze sprawia, że mogą potem brylować w rankingach. Dzieci, zanim staną się uczniami takich szkół, muszą odbyć rozmowę kwalifikacyjną, rozwiązać test, czy w jeszcze inny sposób udowodnić, że pasują do wizji placówki.

Podczas takich „egzaminów” sprawdzane jest na przykład czy dzieci potrafią pracować w grupie, czy słuchają nauczycieli, czy dobrze dogadują się z rówieśnikami. Czasem odpytywane są też z wiedzy – rozwiązują krótkie testy, sprawdzające umiejętność czytania, pisania i liczenia..

– Chodzi o to, by sprawdzić czy dziecko będzie w stanie podołać obowiązkom, których jest u nas więcej niż w innych szkołach – tłumaczy ks. mgr Jarosław Chlebda, wicedyrektor Katolickiej Szkole Podstawowej im. św. Jadwigi Królowej. Pod tymi słowami mogą podpisać się dyrektorzy pozostałych podstawówek z pierwszej dziesiątki.

- W naszej szkole dziecko ma codziennie siedem godzin zajęć, dlatego na takim spotkaniu kwalifikacyjnym sprawdzamy miedzy innymi czy jest na tyle sprawne, by mogło fizycznie podołać obowiązkom. Nie sprawdzamy natomiast, czy maluch potrafi czytać i pisać, bo tego ma się nauczyć w szkole – mówi Anna Goch-Murzyniec.

W niektórych szkołach swoisty sprawdzian przechodzą również rodzice przyszłych uczniów; wypełniają specjalne ankiety, w których są pytani na przykład o to, gdzie pracują, ale także jakie metody wychowawcze stosują i w jakim zakresie są w stanie wspierać szkołę swojego dziecka. – Dla nas ważne jest też to, by rodzice byli praktykującymi katolikami, bo nie chcemy by dziecko żyło w dwóch różnych światach. Nasza szkoła uczy i wychowuje w oparciu o wartości chrześcijańskie – wyjaśnia ks. Chlebda.

- Rodzice są istotnym elementem szkoły, dlatego ważne jest, by wspierali nauczycieli w procesie dydaktycznym i wychowawczym, stąd te „egzaminy” – tłumaczą dyrektorzy prywatnych podstawówek.

Niektóre samorządowe też trzymają poziom

Na tym tle samorządowe podstawówki, które nie mogą odmówić przyjęcia żadnemu dziecku z rejonu, a tym bardziej przeegzaminować jego rodziców, wypadają dość blado. Są jednak wyjątki.

W tym roku na sprawdzianie świetnie poradzili sobie m.in. uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia (z ul. Basztowej), którzy na teście zdobyli 32,9 punktu i zapewnili szkole szóste miejsce w Krakowie. Niewiele mniej, bo 32,7 zdobyły dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 32 (ul. Królowej Jadwigi) – 32,7 oraz szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 4 (ul. Smoleńsk) – 32,6. Nieźle poradzili sobie też uczniowie z SP nr 1 (ul. Św. Marka) i SP nr 38 (ul. Fr. Nullo). Co ciekawe w każdej z tych szkół są jeszcze wolne miejsca w pierwszych klasach na przyszły rok. W samorządowych podstawówkach rekrutacja trwa praktycznie do 1 września.

Umieją czytać i pisać, gorzej z rozumowaniem

A jak na sprawdzianie poradzili sobie wszyscy małopolscy szóstoklasiści? Średnio statystyczny uczeń uzyskał 24,61 punktu, co stanowi 61,54 proc. punktów możliwych do zdobycia.

Uczniowie najlepiej opanowali czytanie. Za zadania sprawdzające tę umiejętność otrzymali 73,64 proc. możliwych do zdobycia punktów. Niewiele słabsze są wyniki z pisania - 64,78 proc. i korzystania z informacji - 62,50 proc.. Najsłabiej uczniowie opanowali natomiast wykorzystywanie wiedzy w praktyce (49,36 proc. możliwych do zdobycia punktów). Tylko nieco lepiej wychodzi im rozumowanie (54,04 proc.).

ZŁOTA DWUDZIESTKA

Dwadzieścia krakowskich szkół podstawowych z najwyższymi wynikami, w których do egzaminu przystąpiło co najmniej 20 uczniów.

 

 

Nazwa szkoły

Miejscowość

Ulica

Liczba zdających

Wynik w punktach

Wynik w procentach

Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich

Kraków

Wrocławska

27

34,5

86%

Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Krakowie

Kraków

Łokietka

34

34,1

85%

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7

Kraków

Stanisława ze Skalbmierza

33

33,8

85%

Społeczna Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Juliusza Słowackiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego

Kraków

Stradomska

33

33,6

84%

Szkoła Podstawowa Nr 160 Zgromadzenia Sióstr Augustianek

Kraków

Skałeczna

51

33,5

84%

Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. I. J. Paderewskiego

Kraków

Basztowa

71

32,9

82%

Szkoła Podstawowa nr 32 im. Karola Chodkiewicza

Kraków

Królowej Jadwigi

32

32,7

82%

Szkoła Podstawowa im. Piotra Michałowskiego TSSP

Kraków

P. Michałowskiego

27

32,7

82%

Szkoła Podstawowa nr 4

Kraków

Smoleńsk

71

32,6

82%

Szkoła Podstawowa Nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej

Kraków

Starowiślna

47

32,3

81%

Szkoła Podstawowa nr 164 im. Bł. Franciszki Siedliskiej Sióstr Nazaretanek

Kraków

Wysłouchów

53

32,1

80%

Szkoła Podstawowa nr 1 w Krakowie

Kraków

Św. Marka

72

32

80%

Szkoła Podstawowa nr 38 im. Bractwa Kurkowego w Krakowie

Kraków

Fr. Nullo

74

31,9

80%

Szkoła Podstawowa Nr 31 w Krakowie im. dra Henryka Jordana

Kraków

Bolesława Prusa

88

31,8

80%

Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny z Nazaretu

Kraków

Pędzichów

25

31,8

80%

Szkoła Podstawowa nr 62 im. kmdra por. Franciszka Dąbrowskiego

Kraków

Ćwikłowa

28

31,6

79%

Szkoła Podstawowa nr 45 im. Pauli Montal Sióstr Pijarek

Kraków

Meissnera

26

31,5

79%

Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I Stopnia w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza

Kraków

os. Centrum E

26

31,3

78%

Szkoła Podstawowa Nr 40

Kraków

Pszczelna

90

31,3

78%

Publiczna Szkoła Podstawowa Sióstr Salezjanek im. Bł. Laury Vicuna

Kraków

os. Kościuszkowskie

74

31

78%

 

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio