Rankingi wszystkich małopolskich szkół podstawowych znajdziesz tutaj
Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich, Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Krakowie oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Ks. Prof. Józefa Tischnera – to trzy krakowskie podstawówki, których uczniowie w tym roku najlepiej napisali sprawdzian szóstoklasisty, czyli test wiedzy ogólnej, który każde dziecko musi zaliczyć, żeby ukończyć podstawówkę (dot. szkół, w których do egzaminu przystąpiło co najmniej 20 uczniów). Egzaminu nie można oblać. Jego wynik nie jest też brany pod uwagę podczas rocznej klasyfikacji i rekrutacji do gimnazjów, ale tylko wówczas gdy dziecko idzie do szkoły rejonowej. Jeśli wybierze szkołę spoza swojego rejonu, albo na przykład prywatną czy społeczną, musi się liczyć z tym, że zostanie o ten wynik zapytane. Część uczniów podchodzi więc do egzaminu bardzo poważnie. Jest on też dobrym sprawdzianem pracy szkoły. Oczywiście nie jedynym, ale jednym z istotniejszych.
Na naszą prośbę Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przygotowała listę 20 krakowskich szkół, które w tym roku najlepiej wypadły na teście. Pod uwagę brane były tylko te podstawówki, w których do egzaminu przystąpiło minimum 20 uczniów, bo jak tłumaczy Lech Gawryłow, dyrektor krakowskiej OKE, znacznie łatwiej jest zrobić dobry wynik szkole, w której do sprawdzianu przystępuje garstka zdających. – Takich szkół nie można porównywać z tymi, w których jest większa liczba uczniów – przekonuje Lech Gawryłow.
Prywatna, katolicka i społeczna na czele
Tym razem stawkę otwiera Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich. Jej uczniowie zdobyli na sprawdzianie średnio 34,5 punktu na 40 możliwych. W ubiegłym roku wynik tej szkoły był niższy o prawie 4 punkty, ale również mieścił się wśród najwyższych.
- Nie prowadziliśmy jednak żadnych specjalnych działań, by go uzyskać. To się po prostu dzieje w trakcie normalnej, codziennej pracy - mówi Maria Agata Marzec, dyrektor szkoły.
Zaznacza ona, że w szkole "Noblistów" dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach wspomagających ich rozwój, konsultacjach z nauczycielami, którzy zawsze mają czas dla swoich uczniów i ich rodziców, a także na bieżąco analizowane są wyniki sprawdzianów, również tych próbnych, w których szkoła zawsze bierze udział.
- Zachęcamy też naszych uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach, co między innymi pozwala im oswoić się ze stresem egzaminacyjnym. Cały czas motywujemy również dzieci do nauki i promujemy rozwijanie zainteresowań - tłumaczy Maria Agata Marzec.
A jaki przepis na dobrą szkołę mają w drugiej w kolejności najlepszej podstawówce w mieście, czyli Katolickiej Szkole Podstawowej im. św. Jadwigi Królowej? – Potrzebni są do tego dobrzy nauczyciele, rodzice, którzy z nimi współpracują, a przede wszystkim dzieci, które chcą się uczyć – wymienia ks. mgr Jarosław Chlebda, wicedyrektor szkoły.
Dzieci od „Jadwigi” podczas tegorocznego egzaminu zdobyły na teście 34,1 punktu, czym poprawiły swój ubiegłoroczny rezultat o ponad 1 punkt.
- My w tym roku wypadliśmy natomiast nieco gorzej na sprawdzianie niż rok temu – mówi Anna Goch-Murzyniec, dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej nr 7.
Dzieci z „Siódemki” zdobyły średnio 33,8 punktu, czyli o jeden punkt mniej niż ich koledzy rok wcześniej, a mimo to i tak zapewniły szkole miejsce na podium. – Jestem z nich bardzo dumna – mówi Anna Goch-Murzyniec.
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 już od kilku lat jest w ścisłej czołówce krakowskich podstawówek. W ubiegłym roku nieco lepszy od niej wynik na sprawdzianie uzyskała tylko Prywatna Szkoła Podstawowa nr 3 British International School of Cracow, ale tam egzamin zdawał tylko jeden uczeń.
- Większość naszych uczniów podchodzi do sprawdzianu na luzie, bo i tak mają zapewnione miejsce w naszym gimnazjum. Jednak ci, którzy wybierają inną szkołę zwykle osiągają najwyższe wyniki – zapewnia Anna Goch-Murzyniec. – Cieszy nas też to, że słabsi uczniowie napisali w tym roku powyżej swoich możliwości.
To wszystko doceniają rodzice, wśród których szkoła uchodzi za elitarną. I choć miesięczne czesne wynosi tu 780 zł, w tym roku o przyjęcie do „Siódemki” ubiegało się ok. 100 chętnych, przyjęto niespełna 40.
Egzamin muszą przejść również rodzice
Większość szkół z pierwszej dziesiątki, a nawet dwudziestki, to szkoły, które przyjmują wybranych przez siebie kandydatów. I to w dużej mierze sprawia, że mogą potem brylować w rankingach. Dzieci, zanim staną się uczniami takich szkół, muszą odbyć rozmowę kwalifikacyjną, rozwiązać test, czy w jeszcze inny sposób udowodnić, że pasują do wizji placówki.
Podczas takich „egzaminów” sprawdzane jest na przykład czy dzieci potrafią pracować w grupie, czy słuchają nauczycieli, czy dobrze dogadują się z rówieśnikami. Czasem odpytywane są też z wiedzy – rozwiązują krótkie testy, sprawdzające umiejętność czytania, pisania i liczenia..
– Chodzi o to, by sprawdzić czy dziecko będzie w stanie podołać obowiązkom, których jest u nas więcej niż w innych szkołach – tłumaczy ks. mgr Jarosław Chlebda, wicedyrektor Katolickiej Szkole Podstawowej im. św. Jadwigi Królowej. Pod tymi słowami mogą podpisać się dyrektorzy pozostałych podstawówek z pierwszej dziesiątki.
- W naszej szkole dziecko ma codziennie siedem godzin zajęć, dlatego na takim spotkaniu kwalifikacyjnym sprawdzamy miedzy innymi czy jest na tyle sprawne, by mogło fizycznie podołać obowiązkom. Nie sprawdzamy natomiast, czy maluch potrafi czytać i pisać, bo tego ma się nauczyć w szkole – mówi Anna Goch-Murzyniec.
W niektórych szkołach swoisty sprawdzian przechodzą również rodzice przyszłych uczniów; wypełniają specjalne ankiety, w których są pytani na przykład o to, gdzie pracują, ale także jakie metody wychowawcze stosują i w jakim zakresie są w stanie wspierać szkołę swojego dziecka. – Dla nas ważne jest też to, by rodzice byli praktykującymi katolikami, bo nie chcemy by dziecko żyło w dwóch różnych światach. Nasza szkoła uczy i wychowuje w oparciu o wartości chrześcijańskie – wyjaśnia ks. Chlebda.
- Rodzice są istotnym elementem szkoły, dlatego ważne jest, by wspierali nauczycieli w procesie dydaktycznym i wychowawczym, stąd te „egzaminy” – tłumaczą dyrektorzy prywatnych podstawówek.
Niektóre samorządowe też trzymają poziom
Na tym tle samorządowe podstawówki, które nie mogą odmówić przyjęcia żadnemu dziecku z rejonu, a tym bardziej przeegzaminować jego rodziców, wypadają dość blado. Są jednak wyjątki.
W tym roku na sprawdzianie świetnie poradzili sobie m.in. uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia (z ul. Basztowej), którzy na teście zdobyli 32,9 punktu i zapewnili szkole szóste miejsce w Krakowie. Niewiele mniej, bo 32,7 zdobyły dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 32 (ul. Królowej Jadwigi) – 32,7 oraz szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 4 (ul. Smoleńsk) – 32,6. Nieźle poradzili sobie też uczniowie z SP nr 1 (ul. Św. Marka) i SP nr 38 (ul. Fr. Nullo). Co ciekawe w każdej z tych szkół są jeszcze wolne miejsca w pierwszych klasach na przyszły rok. W samorządowych podstawówkach rekrutacja trwa praktycznie do 1 września.
Umieją czytać i pisać, gorzej z rozumowaniem
A jak na sprawdzianie poradzili sobie wszyscy małopolscy szóstoklasiści? Średnio statystyczny uczeń uzyskał 24,61 punktu, co stanowi 61,54 proc. punktów możliwych do zdobycia.
Uczniowie najlepiej opanowali czytanie. Za zadania sprawdzające tę umiejętność otrzymali 73,64 proc. możliwych do zdobycia punktów. Niewiele słabsze są wyniki z pisania - 64,78 proc. i korzystania z informacji - 62,50 proc.. Najsłabiej uczniowie opanowali natomiast wykorzystywanie wiedzy w praktyce (49,36 proc. możliwych do zdobycia punktów). Tylko nieco lepiej wychodzi im rozumowanie (54,04 proc.).
ZŁOTA DWUDZIESTKA
Dwadzieścia krakowskich szkół podstawowych z najwyższymi wynikami, w których do egzaminu przystąpiło co najmniej 20 uczniów.
Nazwa szkoły |
Miejscowość |
Ulica |
Liczba zdających |
Wynik w punktach |
Wynik w procentach |
Prywatna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Noblistów Polskich |
Kraków |
Wrocławska |
27 |
34,5 |
86% |
Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej w Krakowie |
Kraków |
Łokietka |
34 |
34,1 |
85% |
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 7 |
Kraków |
Stanisława ze Skalbmierza |
33 |
33,8 |
85% |
Społeczna Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Juliusza Słowackiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego |
Kraków |
Stradomska |
33 |
33,6 |
84% |
Szkoła Podstawowa Nr 160 Zgromadzenia Sióstr Augustianek |
Kraków |
Skałeczna |
51 |
33,5 |
84% |
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. I. J. Paderewskiego |
Kraków |
Basztowa |
71 |
32,9 |
82% |
Szkoła Podstawowa nr 32 im. Karola Chodkiewicza |
Kraków |
Królowej Jadwigi |
32 |
32,7 |
82% |
Szkoła Podstawowa im. Piotra Michałowskiego TSSP |
Kraków |
P. Michałowskiego |
27 |
32,7 |
82% |
Szkoła Podstawowa nr 4 |
Kraków |
Smoleńsk |
71 |
32,6 |
82% |
Szkoła Podstawowa Nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej |
Kraków |
Starowiślna |
47 |
32,3 |
81% |
Szkoła Podstawowa nr 164 im. Bł. Franciszki Siedliskiej Sióstr Nazaretanek |
Kraków |
Wysłouchów |
53 |
32,1 |
80% |
Szkoła Podstawowa nr 1 w Krakowie |
Kraków |
Św. Marka |
72 |
32 |
80% |
Szkoła Podstawowa nr 38 im. Bractwa Kurkowego w Krakowie |
Kraków |
Fr. Nullo |
74 |
31,9 |
80% |
Szkoła Podstawowa Nr 31 w Krakowie im. dra Henryka Jordana |
Kraków |
Bolesława Prusa |
88 |
31,8 |
80% |
Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny z Nazaretu |
Kraków |
Pędzichów |
25 |
31,8 |
80% |
Szkoła Podstawowa nr 62 im. kmdra por. Franciszka Dąbrowskiego |
Kraków |
Ćwikłowa |
28 |
31,6 |
79% |
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Pauli Montal Sióstr Pijarek |
Kraków |
Meissnera |
26 |
31,5 |
79% |
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I Stopnia w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza |
Kraków |
os. Centrum E |
26 |
31,3 |
78% |
Szkoła Podstawowa Nr 40 |
Kraków |
Pszczelna |
90 |
31,3 |
78% |
Publiczna Szkoła Podstawowa Sióstr Salezjanek im. Bł. Laury Vicuna |
Kraków |
os. Kościuszkowskie |
74 |
31 |
78% |