Aktualności
Wiemy, po jakie używki najchętniej sięgają krakowscy uczniowie
14.02.2019
Kraków po raz ósmy przygotował raport na temat stylu życia i używania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W badaniu wzięło udział niemal 10 tys. osób.
Okazuje się, że substancjami psychoaktywnymi, po które najczęściej sięgają uczniowie - zarówno szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - są kawa i napoje energetyczne, a najrzadziej papierosy i nowe substancje psychoaktywne (dopalacze).
Dzieci i młodzież niechętnie odpowiadały jednak na pytania dotyczące wieku pierwszego kontaktu z substancjami psychoaktywnymi i sposobu wchodzenia w ich posiadanie. I tak np. zdecydowanie najwięcej respondentów ze wszystkich typów szkół uzyskuje dostęp do napojów energetycznych poprzez ich samodzielny zakup, a spośród nielicznych uczniów i uczennic klas siódmych i oddziałów ponadgimnazjalnych, którzy zadeklarowali spożywanie alkoholu najwięcej zdobyła go za sprawą znajomych. Znajomi to także najczęstsze źródło dopalaczy i marihuany.
Większość uczniów ma świadomość konsekwencji spożywania alkoholu - problemów w szkole, w domu lub z policją, choć im starsi respondenci tym więcej z nich uważa, że po alkoholu będą mogli się lepiej bawić.
Wśród uczniów klas siódmych oraz oddziałów gimnazjalnych większość zadeklarowała, że nie spożywa żadnego alkoholu – 73 proc. dziewcząt i ponad 57 proc. chłopców. Spośród osób, które przyznały, że sięgają po alkohol, najwięcej wskazało, że jest to piwo. Abstynencję deklaruje blisko 28 proc. dziewcząt i 25 proc. chłopców ze szkół ponadgimnazjalnych.
W ankietach pytano również, jak dzieci i młodzież spędzają wolny czas. Najpopularniejszą aktywnością okazał się sport. Kilka razy w tygodniu uprawia go ponad połowa dziewcząt w szkołach podstawowych i blisko połowa chłopców. Jeszcze większą popularnością cieszy się aktywność sportowa wśród uczniów klas siódmych i gimnazjów.
Dzieci i młodzież nadal chętnie oglądają telewizję, ale w porównaniu z badaniami z lat poprzednich widać tendencję spadkową, zwłaszcza wśród uczniów klas siódmych i oddziałów gimnazjalnych - około 1/3 dziewcząt i niemal tyle samo chłopców deklaruje korzystanie z tej formy aktywności kilka razy w tygodniu. Kilka lat temu tę samą deklarację składała połowa ankietowanych w tym wieku.
Badania dają też odpowiedź na pytanie, jak dużo czasu w ciągu dnia zajmuje uczniom korzystanie z Internetu (im starsze dzieci tym więcej czasu spędzają w sieci - wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych ok. 58% dziewcząt oraz 52% chłopców odpowiedziało, że to ponad 4 godziny dziennie), portali społecznościowych (w podstawówkach 26% uczennic i około 31% uczniów twierdzi, że nigdy z nich nie korzysta) i jak często spotykają się ze znajomymi (tylko nieliczni twierdzą, że nie robią tego wcale).
Fot. fotolia
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
RANKINGI szkół
Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022
RANKINGI szkół
Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022
Ukraińscy uczniowie w Polsce
Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
- najczęściej
czytane - najczęściej
komentowane