Aktualności
Szkoły postarajcie się o dotacje. To nic nie kosztuje
01.02.2019
Rola Funduszy Europejskich przeznaczonych na dofinansowanie polskiej edukacji jest nieoceniona. Dzięki nim od ponad 10 lat uczniowie i nauczyciele mogą korzystać z coraz lepiej wyposażonych sal lekcyjnych i pracowni przedmiotowych. W Małopolsce rok 2019 zapowiada się niezwykle obiecująco. Już teraz wiadomo, że w jego pierwszej połowie do pozyskania będzie około 200 mln złotych.
- Każdy poziom kształcenia posiada specyficzne potrzeby, a dzięki różnorodnym konkursom można realizować formy wsparcia zarówno dla uczniów jak i nauczycieli na wszystkich etapach edukacyjnych. Konkursy opracowane zostały w odniesieniu do bieżących trendów i wymagań edukacji - mówi Michał Ćwiek z firmy Euroimpex, która zajmuje się wdrażaniem nowoczesnych technologii komunikacyjnych, wspierających nowoczesne i tradycyjne metody nauczania.
Jednym z popularnych rozwiązań dla szkół, na które można otrzymać dofinansowanie, jest Documaster Campus, stworzony właśnie przez firmę Euroimpex. To system chmurowy zawierający najwyższej jakości cyfrowe zasoby naukowe, w skład których wchodzą m.in. e-podręczniki, e-booki, filmy, muzyka, kursy i tutoriale, a dla starszych uczniów – materiały opracowane przez najlepsze polskie uczelnie. Zasoby chmury są dostosowane do podstawy programowej i mogą zostać dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Dzięki integracji z komputerami (np. laptopy, tablety), urządzeniami multimedialnymi (np. projektory, tablice, monitory interaktywne) i urządzeniami drukującymi można skorzystać z każdej formy materiałów podczas lekcji. Ponadto system jest dostępny „non stop” online, dla wszystkich użytkowników, więc można z niego bez ograniczeń korzystać poza szkołą.
- Dziś rozwiązania chmurowe to rzecz niemal powszechna i szkoły powinny jak najczęściej z nich korzystać. Documaster Campus sprawdza się w naszej placówce znakomicie - mówi Marek Rumanowski, nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Rudzie Śląskiej. - Od kreatywności nauczyciela zależy, jak to narzędzie zostanie wykorzystane. Dzięki takiemu systemowi można założyć bibliotekę dokumentów, sprawdzianów albo wrzucać do chmury materiały na zajęcia, które uczeń dzięki zalogowaniu do konta odbiera i może na nich pracować z poziomu chmury lub je sobie wydrukować.
Z kolei Powiatowy Zespół Szkół w Żmigrodzie dzięki systemowi Documaster Campus stworzył w chmurze bibliotekę. – Korzystamy już tylko z e-booków – mówi Anna Mądra-Kras, do niedawna wicedyrektor tej placówki, a teraz naczelnik wydziału oświaty w Starostwie Powiatowym w Trzebnicy.
W ramach Funduszy z UE szkoły mogą pozyskiwać środki na realizację dodatkowych zajęć i kursów dla uczniów. Obejmują one zarówno zakres szkolnictwa ogólnokształcącego (w szczególności kompetencji kluczowych) oraz zakres szkolnictwa zawodowego. Celem zajęć jest zarówno wyrównanie poziomu nauczania, jak i rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i potrzeby.
- Wdrożyliśmy projekty edukacyjne dotyczące pracy zarówno z uczniem słabym jak i zdolnym. Miały one formę warsztatów i kursów. Realizowaliśmy zajęcia z zawodowego języka angielskiego, planowania kariery, były też trzydniowe sesje wyjazdowe do uczniów na Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, gdzie pracowali w laboratoriach. Realizowaliśmy też tematy z zakresu marketingu i działań rynkowych, oraz kursy prawa jazdy, obsługi programów: corel, CAD i Photoshop, a dodatkowo uczniowie otrzymywali corel na własność. Mało tego, dzięki dotacjom otworzyliśmy nowy kierunek: technik żywienia i usług gastronomicznych i przygotowaliśmy nowoczesną pracownię gastronomiczną - podkreśla Anna Mądra-Kras
Realizacja projektu stwarza również wiele możliwości dla nauczycieli. Dzięki zaplanowanym działaniom mogą zarówno wdrażać nowe bardziej efektywne formy nauczania oraz zwiększać swoje kompetencje i kwalifikacje. Na przykład w szkole Żmigrodzie troje nauczycieli dzięki pozyskaniu dotacji uzyskało kwalifikacje do nauczania przedmiotów gastronomicznych.
Wyposażenie placówek edukacyjnych ma ogromny wpływ na jakość nauczania. Dofinansowania obejmują zarówno zakup sprzętu multimedialnego i komputerowego oraz wyposażenia do pracowni przedmiotowych.
- Dzięki udziałom w projektach scyfryzowaliśmy szkołę. Mamy świetnie wyposażone pracownie komputerowe, zakupiliśmy legalne programy informatyczne, których koszty są niemal tak duże, jak wyposażenie pracowni w komputery. Mamy też drukarkę 3D, co w liceum niekoniecznie jest standardem. Dzięki temu możemy prowadzić ciekawe zajęcia – mówi Marek Rumanowski.
Uczniowie szkół technicznych i zawodowych mogą liczyć na wsparcie w nawiązywaniu współpracy z otoczeniem gospodarczym, dzięki którym w praktyce będą mogli zgłębiać wiedzę potrzebną do wykonywania przyszłego zawodu.
Kolejną dobrą wiadomością dla szkół, które planują skorzystać z dofinansowania w 2019 r. jest fakt, że w większości przypadków dotacja nie wymaga wkładu finansowego ze strony szkoły i organu prowadzącego.
- Są szkoły, które do dziś nie skorzystały z unijnych pieniędzy, bo myślą, że trzeba dysponować własnym wkładem pieniężnym, albo nie wiedzą o takich programach, albo nie mają osób, które wymyśliłyby i poprowadziłyby projekty. Takie podejście zawsze będzie odbywać się ze szkodą dla uczniów i nauczycieli – mówi Marek Rumanowski.
Szkoły zainteresowane pozyskaniem dofinansowania mogą więcej dowiedzieć się na stronie: http://dotacje.documaster.pl/malopolska2019
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
RANKINGI szkół
Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022
RANKINGI szkół
Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022
Ukraińscy uczniowie w Polsce
Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
- najczęściej
czytane - najczęściej
komentowane