Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Szkolne tereny zielone to ogromny potencjał. Kraków ma pomysł jak go wykorzystać

Szkolne tereny zielone to ogromny potencjał. Kraków ma pomysł jak go wykorzystać

13.11.2019

Kraków uruchamia pilotażowy program dla szkół podstawowych „Ogród z klasą”. – Chcemy pomóc szkołom rozwijać u dzieci pasję do uprawy ziemi – mówi Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.

Wiosną przyszłego roku miasto pomoże 18 podstawówkom stworzyć przyszkolne ogrody, w których dzieci będą mogły prowadzić drobne uprawy. W takiej dodatkowej, zielonej pracowni uczniowie będą mogli obserwować procesy przyrodnicze oraz wpływać na nie swoją pracą – siać, sadzić, pielęgnować, zbierać i zjadać owoce. Większość dzieci w miastach nie ma takiej możliwości. Ogród będzie również przestrzenią do prowadzenia lekcji na świeżym powietrzu oraz miejscem integracji całej społeczności szkolnej.

Aby przyszkolny ogród nadawał się do tej roli, musi być ciekawy i zachęcać do eksploracji, eksperymentowania i pracy. Powinien być opisany, podzielony na strefy, wnętrza ogrodowe (np. ogród warzywny, sensoryczny, łąka kwietna, ogród ozdobny, strefa dla ptaków czy motyli). Wszystko zależy od charakteru i pomysłowości szkoły oraz możliwości terenu.

Zarząd Zieleni Miejskiej zapewni uczniom i nauczycielom wsparcie merytoryczne, pakiety startowe (narzędzia i nasiona), materiały szkoleniowe oraz pomoc przy planowaniu i rozwijaniu działań. Przewidziano też nagrody – w miarę postępów i zaangażowania szkołom przyznawane będą certyfikaty „Ogród z klasą”.

Ogród szkolny daje wiele korzyści, co zostało udokumentowane naukowo. Przede wszystkim dzieci w ogrodzie uczą się aktywnie, namacalnie poznając procesy przyrodnicze i eksperymentując w realnym środowisku. Uprawa roślin zachęca je do lepszego i zdrowszego stylu życia, a wspólna praca i rozwiązywanie problemów pomaga lepiej komunikować się, rozwija odpowiedzialność, wzmacnia poczucie sprawczości i rozwija umiejętność rozwiązywania problemów i planowania.

Zajęcia w ogrodzie sprawiają, że dziecko łatwiej się koncentruje i staje się bardziej uważne. Łatwiej mu przyswoić wiedzę teoretyczną, np. to, jak zbudowane są chmury, co to jest fotosynteza, dlaczego liście są zielone, a potem robią się żółte. Takiego zachwytu, jakiego dziecko doznaje w kontakcie z przyrodą, nie dostarczy siedzenie przed komputerem – tłumaczy dr Bożena Szewczyk-Taranek z Zarządu Zieleni Miejskiej, opiekunka projektu „Ogród z klasą” i specjalistka w zakresie hortiterapii.

(ANKO)
Fot. pixabay.com

Dodaj komentarz

made in osostudio