Aktualności
Nie będzie obowiązkowej matury z matematyki? Tak radzi Najwyższa Izba Kontroli
19.02.2019
Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę sposób nauczania matematyki w szkołach. Jest tak źle, że NIK zaleca nawet zawieszenie egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów. Głos w sprawie zabrało Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia - stwierdzają autorzy raportu, wśród których jest m.in. prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Katedry Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci, Akademii Pedagogiki Specjalnej.
O niskim poziomie edukacji matematycznej mają świadczyć osiągane przez uczniów słabe wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Co więcej, aż 42 proc. uczniów z kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miało na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4 proc uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Również inne dane, takie jak liczba uczniów powtarzających klasę, wskazują na problem z nauczaniem tego przedmiotu. Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną właśnie z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc.
O tym, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami świadczą również wyniki matur: na egzaminie maturalnym z matematyki w latach 2015 - 2017 uczniowie uzyskiwali średnio 55 proc. punktów, podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki.
Zdaniem ekspertów te wyniki powinny skłonić władze oświatowe do “rozważenia obecnego statusu egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym”, a ściślej mówiąc do jego zawieszenia do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach.
Autorzy raportu przywołują przy tym przykłady państw, które plasują się w czołówce rankingów edukacyjnych (jak chociażby Finlandia), a które nie wprowadziły obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki.
- Uznając bezsprzecznie interdyscyplinarną wartość matematyki, należy podkreślić, że obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki nie stanowi sam jako taki wartości dodanej w procesie nauczania w szkołach ponadpodstawowych kończących się maturą - stwierdzają eksperci. - Wręcz przeciwnie, jest istotnym obciążeniem dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły. W ten sposób osoby nie planujące związków z przedmiotami ścisłymi w swej dalszej ścieżce kształcenia mogłyby w sposób bardziej efektywny skupić się na przedmiotach istotnych z punktu widzenia ich dalszej drogi zawodowej.
Do zaleceń NIK odniósł się Maciej Kopeć, wiceminister edukacji. Stwierdził, że matematyka nadal będzie obowiązkowym przedmiotem na egzaminie maturalnym, a także będzie częścią ostatniego egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu ósmoklasisty.
- Większość nauczycieli i wykładowców na uczelniach technicznych jest przekonana, że matematyka jest potrzebna - zauważa Maciej Kopeć.
(ANKO)
Fot. fotolia
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
RANKINGI szkół
Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022
RANKINGI szkół
Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022
Ukraińscy uczniowie w Polsce
Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
- najczęściej
czytane - najczęściej
komentowane