Aktualności
Młodzi architekci, a może Laboratorium Małego Inżyniera. Politechnika Krakowska odkrywa talenty
11.12.2018
Ponad siedem i pól tysiąca uczestników, w tym przedszkolaków, uczniów, nauczycieli i rodziców skorzysta z zajęć, popularyzujących nauki techniczne i ścisłe, które organizuje Politechnika Krakowska. Uczelnia pozyskała na nie dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W zajęciach uczestniczyć będą dzieci i młodzież z Małopolski i Podkarpacia, w tym – w unikatowym projekcie „Jestem ZA wiedzą” ¬ osoby z zespołem Aspergera i zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
– - Przygotowaliśmy setki pomysłowych warsztatów, pokazów, szkoleń, konkursów, prowadzonych przez naszych najlepszych wykładowców w laboratoriach, salach projektowych i wykładowych Politechniki. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy odkrywać talenty i wspierać ich rozwój – mówi rektor PK prof. Jan Kazior. W zajęciach organizowanych przez PK będą uczestniczyć dzieci i młodzież z kilkudziesięciu szkół i przedszkoli Małopolski (m.in. z Krakowa, Nowego Sącza, Gorlic, Słomnik, Nowego Wiśnicza, Luborzycy, Zabierzowa, Gródka nad Dunajcem, Wieliczki, Dobczyc, Michałowic) i Podkarpacia (w tym Dębicy i Sędziszowa).
Młodzi architekci, Planeta Kreatywnych, Akademia Mistrzów Techniki, 3-maj z fizyką, Kalejdoskop matematyczny , Laboratorium Małego Inżyniera, Jestem ZA wiedzą, Inspiracje naukowe, Młody Inżynier Odkrywca - Szkolna Akademia Techniki, Poznajemy Zawód Inżyniera – to przygotowane na PK projekty edukacyjne z różnych dziedzin wiedzy, prowadzone przez Wydziały Architektury, Inżynierii Lądowej, Inżynierii i Technologii Chemicznej, Wydział Fizyki, Matematyki i Informatyki oraz Wydział Mechaniczny. Służą m.in. rozbudzeniu zainteresowań naukami technicznymi, ścisłymi i przyrodniczymi, rozwojowi kompetencji matematycznych, fizycznych, informatycznych, nauce twórczego i krytycznego myślenia, kształtowaniu umiejętności manualnych, rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i myślenia projektowego, zdobywaniu wiedzy o dobrej architekturze czy przekształcaniu przestrzeni w sposób przyjazny środowisku. W każdym projekcie ważne jest także przełamywanie stereotypów w myśleniu o szkolnych przedmiotach ścisłych – jako szczególnie trudnych.
Najlepsi dydaktycy PK przygotowali pomysłowe programy dydaktyczne dla różnych grup wiekowych – od 5-latków z przedszkoli poczynając, przez dzieci z klas I-III, IV-VI, VII-VIII, po licealistów, nauczyciel, rodziców, a nawet dziadków. Młodzi odkrywcy będą m.in. przeprowadzać eksperymenty fizyczne i chemiczne w laboratoriach PK, projektować domy i osiedla, tworzyć modele budynków z prawdziwych materiałów budowlanych, budować i programować roboty i drony, poznawać programy komputerowe, rozwiązywać zagadki naukowe w escape roomach i podczas gier terenowych, rywalizować na wynalazki w PeKathonie, testować konstrukcje w tunelu aerodynamicznym PK, poznawać tajniki bezpiecznego transportu miejskiego w symulatorze tramwaju, a nawet zakładać start-upy.
Ofercie dla dzieci i młodzieży towarzyszy bogaty program zajęć dla nauczycieli i opiekunów dzieci. W projekcie „Kalejdoskop matematyczny” będą miały innowacyjną w Polsce formułę – wspólnych dla dzieci i ich opiekunów (rodziców czy dziadków) zajęć matematycznych, prowadzonych w Dobczycach i Michałowicach,. – Zainspirowaliśmy się pomysłem nowojorskiego Muzeum Matematyki – tzw. Family Fridays. Co tydzień w zabawach z matematyką uczestniczą tam całe rodziny – mówi dr Mariusz Jużyniec, koordynator projektu, w którym weźmie udział ponad 1200 uczestników.
W największej z politechnicznych inicjatyw – „Laboratorium Małego Inżyniera” – uczestniczyć będzie aż 2400 osób z 21 szkół i przedszkoli z Krakowa i Luborzycy. Zajęcia w ramach trzech modułów ¬ – inżynierskiego, bezpieczeństwa ruchu i programowania oraz modułu transportowego i inżynierii wiatrowej – przygotowano korzystając z doświadczeń pilotażu przeprowadzonego na PK z grupą przedszkolaków w maju tego roku.
Wielkim atutem programów PK jest liczny udział w nich dzieci z gmin podmiejskich i wiejskich Małopolski i Podkarpacia, w których dostęp do tego typu zajęć dodatkowych jest trudniejszy niż w mieście. Dzięki projektowi „Młodzi architekci” w ostatni weekend w pracowniach projektowych Wydziału Architektury PK gościli na pierwszych warsztatach uczniowie z małych szkół gminy Gródek nad Dunajcem, m.in. ze SP w Podolu-Górowej. Z kolei w ramach projektu „Planeta Kreatywnych. Inżynier 4.0” zajęcia edukacyjne, finansowane przez Politechnikę, prowadzone są dla 4 grup dzieci w dwóch szkołach w podkrakowskich Słomnikach.
Wśród 10 projektów PK unikatowy charakter ma inicjatywa „Jestem ZA Wiedzą”, którą Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej PK zrealizuje w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Osób z Zespołem Aspergera i Ich Rodzin "Jestem ZA". 4-letnia współpraca pracowników PK ze stowarzyszeniem zaowocowała przygotowaniem pionierskiego programu edukacyjnego dla osób – młodych i dorosłych – z zespołem Aspergera (ZA).– To zaburzenie rozwojowe ze spektrum autyzmu (ASD), które trwa całe życie - nie jest chorobą, lecz odmiennością w postrzeganiu świata. Dzieci, młodzież i dorośli z Zespołem Aspergera to ludzie w normie intelektualnej, często o ponadprzeciętnym ilorazie inteligencji, niezwykłych umiejętnościach i z kreatywnym podejściem do rozwiązywania problemów. Pomimo tego często są postrzegani jako źle wychowani "dziwacy", mają utrudnionym dostęp do zajęć edukacyjnych – mówi dr inż. Agnieszka Łapczuk-Krygier, koordynatorka projektu. – Naszym celem jest umożliwienie osobom z zespołem Aspergera uczestniczenia w zajęciach na poziomie uniwersyteckim. Dzięki temu będą mogli poznać swoje możliwości i zainteresowania, a to – mamy nadzieję - przyczyni się do znalezienia przez nich własnej ścieżki rozwoju, przystosowania do wymagań rynku pracy czy pogłębienia zainteresowań. Jak dodaje dr Łapczuk-Krygier, ważna będzie też możliwość rozwijania w bezpiecznych warunkach kompetencji społecznych, których często osobom z ZA brakuje. W ramach projektu jego uczestnicy będą też mieli zajęcia z technik relaksacyjnych, treningi sportowe czy terapię z udziałem zwierząt (dogoterapia, felinoterapia) i muzyki. Wezmą udział w wycieczkach edukacyjnych (m.in. Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Experyment w Gdyni, Zamek Krzyżacki w Malborku i inne).
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
RANKINGI szkół
Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022
RANKINGI szkół
Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022
Szkoły podstawowe
Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022
Ukraińscy uczniowie w Polsce
Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli
Newsletter
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.
- najczęściej
czytane - najczęściej
komentowane